Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Eén op zes patiënten ontevreden over behandeling depressie

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Eén op de zes patiënten geeft hun behandelaar een onvoldoende. De gemiddelde waardering is met ruim een acht wel aan de hoge kant.
Depressie_Fotolia_81073229_450.jpg
Foto: Fotolia

Dat blijkt uit een analyse van 700 waarderingen voor ggz-instellingen en psychiatriepraktijken door Zorgkaart Nederland. Patiënten kunnen  een waardering geven voor de accommodatie, het maken van afspraken, de behandeling, de gegeven informatie, hoe goed ggz-therapeuten luisteren en de ggz-medewerkers. Voor al deze zaken scoren behandelaren gemiddeld rond de acht. Het vermogen om goed te luisteren springt er met 8,28 als hoogste uit. Dat komt ook naar voren in de teksten die cliënten op de website kunnen toevoegen. In 139 teksten geven cliënten aan dat ze een behandelaar hebben die veel aandacht geeft en goed luistert.

Veel waarderingen onvoldoende
In contrast met de grote gemiddelde tevredenheid staat de groep onvoldoendes (lager dan een 5,5). Die is met 16,8 procent van de 700 behoorlijk groot. Eén op de zes patiënten geeft dus een onvoldoende. In de 113 waarderingen met gemiddeld een onvoldoende komt vaak naar voren dat patiënten ontevreden zijn over de gesprekken met de behandelaar. Dit gaat om 43 procent van de onvoldoendes. De patiënten voelen zich bijvoorbeeld niet gehoord of ze krijgen de verkeerde diagnose. Ook problemen met afspraken maken zorgen voor onvoldoendes. Bijvoorbeeld als patiënten bij zware klachten niet op korte termijn een afspraak kunnen krijgen, als afspraken telkens worden uitgesteld of als de wachttijden in de wachtkamer flink oplopen.

Depressie Vereniging
Het hoge percentage onvoldoendes geeft aan dat de zorg nog beter kan, concludeert Nathalie Kelderman, directeur van de Depressie Vereniging op de eigen website. ‘Dat mensen zich lang niet altijd gehoord voelen geeft aan dat de klik met de behandelaar sterk bijdraagt aan de ervaren kwaliteit.’ Kelderman roept patiënten op om hun ervaringen te delen op Zorgkaart Nederland, om zo het inzicht in de ervaren kwaliteit te vergroten.

Geestelijke gezondheidszorg
De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health en de bekostiging. Bekijk het dossier

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.