Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Egberts: ‘Digitaal dossier is waardevol voor alle zorgverleners’

Apothekers missen patiëntinformatie die belangrijk is voor veilig medicijngebruik. Vooral artsen en ziekenhuizen delen gegevens nog summier met andere zorgverleners. Dat blijkt uit onderzoek van expertisecentrum Nictiz in samenwerking met de brancheorganisaties voor apothekers KNMP.
Toine Egberts
Foto: Fotocredit: Frank Jansen

Zo hebben apothekers nauwelijks inzage in belangrijke informatie als de nierfunctie van de patiënt of redenen om bepaalde medicatie niet voor te schrijven. Toine Egberts, hoogleraar Klinische Farmacie in Utrecht en hoofd van de ziekenhuisapotheek in het UMC Utrecht vertelt in het boek ‘Apothekers, de stille krachten van de zorg’ dat digitalisering in de zorg veel fouten kan voorkomen.

Correcte medicatiegegevens
Bijvoorbeeld: Als een patiënt wordt opgenomen in het ziekenhuis, wordt er gevraagd welke medicijnen hij of zijn neemt. ‘Bij 40 procent van de patiënten klopt het niet wat ze zeggen. Ze weten niet precies wat ze nemen, of gebruiken het in een andere dosering dan in het systeem van de apotheek staat. Als de juiste informatie in een digitaal dossier zou staan dat toegankelijk is voor alle zorgverleners en de patiënt zelf, is dat waardevolle informatie voor het ziekenhuis’, vertelt Egberts.

Ontslagbrief
Zo blijkt ook dat patiënten na ontslag uit het ziekenhuis vaak weer hun oude vertrouwde medicijnen gaan slikken die tijdens de ziekenhuisopname bewust zijn gestopt vanwege de bijwerkingen. ‘In drie op de tien gevallen wordt gewoon weer begonnen met diezelfde medicatie, met als gevolg dat de patiënten opnieuw in het ziekenhuis belanden met dezelfde klachten. Dat gebeurt er als het ziekenhuis de ontslagbrief met de gewijzigde medicatie alleen naar de huisarts stuurt. De huisarts kan deze gegevens niet in zijn systeem kwijt. Wanneer je het ook niet nadrukkelijk vertelt aan de patiënt, komt die gewoon zijn herhaalrecept halen bij de huisarts-assistent. En daar gaat het fout.’

Informatie
‘Het is juist belangrijk dat de apotheker deze informatie krijgt. Als een patiënt dan toch weer met hetzelfde recept aan de balie komt, dan ziet de apotheker dat misgaat’, aldus Egberts.

Congres BeSturen op digitale innovatie in de Zorg Wat gebeurt er na de eHealth Week 2016? In het congres ‘BeSturen op digitale innovatie in de Zorg’ ligt de nadruk op besturen. Wat moet ú doen om digitale innovaties van de grond te krijgen binnen uw organisatie? Met als sprekers onder meer Leon van Halder, bestuursvoorzitter Radboud UMC, en Eric Peterson CEO van Duke Clinical Research Institute. Lees meer>>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.