Dat staat in het onderzoek van Jean Pierre Wilken, lector Participatie, Zorg en Ondersteuning bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie van Hogeschool Utrecht. Hij promoveert vrijdag hierop aan de Universiteit van Tilburg. Voor het onderzoek volgde Wilken een groep mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen.
Luisteren
Volgens Wilken is het belangrijk dat hulpverleners goed luisteren naar oplossingen die door cliënten zelf worden aangedragen. Als voorbeeld noemt hij een vrouw die met een psychose werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. “Hoewel ze ernstig in de war was, kon ze goed verwoorden wat ze voelde. Toch werd er niet naar haar geluisterd en werd ze in de separeer opgesloten. Ze heeft het als mensonterend ervaren dat geen enkele hulpverlener de moeite nam met haar in gesprek te gaan.”
Goed contact
Wilken bekeek voor zijn onderzoek wat de patiënten onder ‘goede zorg’ verstaan. Daaruit bleek dat een goed contact met de professional als erg belangrijk werd beschouwd. “Hulpverleners worden gewaardeerd als met hen een vertrouwensband kan worden opgebouwd, een relatie waarbij de hulpverlener de patiënt erkent als uniek individu”, aldus Wilken. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees ook:
Ervaringen verpleeghuisbewoners online beschikbaar
Ervaringsdeskundigen ggz zijn gewild
Zorgvisie nieuwsbrief
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.
Fijn dat er wetenschappelijk bewezen wordt dat luisteren naar de patiënten belangrijk is!
Checklist is ook recentelijk wetenschappelijk in de Zorgsector geaccepteerd.
Zeer vernieuwend!!