Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

G2 Speech meldt zich voor Spider Award met nieuw spraakherkenningssysteem

Mario Gibbels
Het bedrijf G2 Speech heeft zich aangemeld voor de Spider Award met SpeechReport, een spraaktechnologie platform. De productmanagers Peter Moors en Rob van Lanen lichten de inzending toe.

Wat is het precies?

Moors: “Het SpeechReport platform maakt het mogelijk om de medische verslaglegging te digitaliseren en werkprocessen te optimaliseren. De verslaglegging gebeurt nu nog vaak analoog: de arts spreekt een bandje in dat de secretaresse vervolgens uitwerkt. Bij SpeechReport spreekt de arts zijn verslag in en via spraakherkenning wordt het vervolgens automatisch omgezet in een document dat de secretaresse alleen nog maar hoeft te corrigeren.”
Van Lanen: “SpeechReport biedt bovendien de mogelijkheid om verslagen op te nemen in medische dossiers of om brieven te dicteren, daar staan Word-templates voor klaar. Daarbij wordt bij alle applicaties steeds hetzelfde profiel van de gebruiker gebruikt. Dus er is altijd sprake van een hoge mate van spraakherkenning.”

Wordt het al binnen zorginstellingen gebruikt?

Van Lanen: “De officiële release is deze week. Eerdere versies draaien al op twee locaties.”
Moors: “We zijn al 10 jaar actief in deze markt en in de advocatuur. Met name bij radiologie en pathologie hebben we naar schatting 80 procent van de markt. Het nieuw platform is echter zeer geschikt om ziekenhuisbreed uit te rollen. In België zijn er meer concurrenten, maar met ons nieuwe platform bieden wij een aantal functionaliteiten die uniek zijn. In Engeland worden verslagen wel digitaal opgenomen maar nog niet met spraakherkenning, we gaan ons daarom ook op die markt richten.”

Wat zijn de kosten en baten van het product?

Moors: “Dat verschilt per organisatie. We hebben hiervoor het Quality Web ontwikkeld waarmee elke organisatie kan aangeven welke doelen zij met spraaktechnologie wil bereiken, waar zij de prioriteiten legt en wat dat vervolgens oplevert.
Van Lanen: “Een belangrijke besparing ligt natuurlijk meestal op het gebied van de secretariële ondersteuning. Maar ook de doorlooptijd van verslagen is veel sneller waardoor de kwaliteit van de zorg toeneemt.” (ICTzorg – Mario Gibbels)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.