Gebrek aan digitale vaardigheden is een groot onderschat probleem’

Na het succes van de vorige edities wordt van 21 tot en met 26 januari 2019 voor de derde keer de nationale e-healthweek georganiseerd. Zorginstelling ’s Heeren Loo ziet dit als een mooie kans om haar e-health-activiteiten voor het voetlicht te brengen. ‘Kennis delen is een speerpunt van onze organisatie’, vertelt Suzanne Verheijden, programmamanager innovatie bij ’s Heeren Loo.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Suzanne Verheijden.

Tijdens de e-healthweek openen zorgpartners, onderwijsinstellingen en ontwikkelaars in heel Nederland een week lang hun deuren, zodat iedereen de mogelijkheden van e-health kan ontdekken. Het doel is om het brede publiek en de zorgprofessional te laten zien en ervaren hoe mensen door de inzet van digitale techniek langer gezond kunnen leven, met meer eigen regie.

Digitale vaardigheden

Zorgaanbieder ’s Heeren Loo doet volgend jaar voor de eerste keer mee aan de e-healthweek. Suzanne Verheijden vindt het een prachtig initiatief: ‘Naar mijn mening wordt er in de zorg veel te veel los van elkaar ontwikkeld. Ik ben daarom een enorme voorstander van het delen van kennis; dit zal dan ook centraal staan die week. Door erachter te komen waar anderen mee bezig zijn, en je eigen deuren open te zetten, ontstaan nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. Er kan ontzettend veel van elkaar geleerd worden.’

De week heeft in 2019 twee kernthema’s: de digitale vaardigheden die nodig zijn om effectief gebruik te maken van e-health en de manier waarop e-health geïmplementeerd kan worden in preventie, welzijn, zorg en ondersteuning. Verheijden is met name enthousiast over het feit dat er uitgebreid aandacht wordt besteed aan digitale vaardigheden tijdens de e-healthweek. ‘Het gebrek hieraan is een enorm groot probleem bij de implementatie van e-health. De zorg kent steeds meer technologische componenten – men krijgt te maken met gamification, virtual reality, smartphones en tablets’, vertelt Verheijden. ‘Na een onderzoek binnen ’s Heeren Loo kwamen we erachter dat wij zo’n duizend digibeten in onze organisatie hebben. Door het gebrek aan technologische kennis hebben zij minder tijd voor de cliënt, wat uiteraard vervelend is. We moeten er daarom als organisatie voor zorgen dat we met technologie dezelfde kwaliteit van zorg blijven leveren, en tevens moeten we ervoor zorgen dat onze medewerkers in de zorg kunnen blijven werken.’

Speeddates met digicoaches

Om zorgmedewerkers binnen en buiten ’s Heeren Loo digitaal vaardig te maken, is de zorginstelling op 31 maart gestart met de campagne ‘Digitale Vaardigheden’. Doel is om de zorgmedewerkers het eigen werk makkelijker te maken en meer tijd vrij te maken voor de cliënt. Verheijden: ‘We worden door allerlei organisaties die met dezelfde uitdaging worstelen, gevraagd onze kennis te delen. Daarom onthullen wij tijdens de e-healthweek onze eerste resultaten van het project. Dit doen wij in de vorm van speeddates met digicoaches van ’s Heeren Loo. Tevens zijn er speeddates met de digitale starters, de programmamanager en de projectleider. We hebben bewust gekozen voor speeddates. Zo kunnen we op een speelse manier onze kennis delen en gesprekken aangaan met andere digicoaches en organisaties. Uiteraard zijn wij ook zeer benieuwd wat anderen doen om digitale vaardigheden te vergroten.’

Serious games, virtual reality en ‘we love e-health’

Naast het aanleren van digitale vaardigheden houdt ’s Heeren Loo zich bezig met andere projecten op het gebied van e-health en digitalisering. Momenteel is Verheijden bezig met veertig projecten, waarvan zo’n dertig een technologisch component hebben. ‘Zo ontwikkelen wij een serious game voor kinderen met een ernstige meervoudige beperking, genaamd Robins Wereld. Ook hebben wij een virtual reality applicatie ontwikkeld voor licht verstandelijk gehandicapte jongeren’, vertelt Verheijden. ‘Een ander leuk voorbeeld is een groot programma genaamd “We love e-health”, dat sinds mei draait. Medewerkers kunnen op kosten van het innovatiefonds van ’s Heeren Loo een e-healthproduct aanschaffen in ruil voor testgegevens. Daarmee stimuleren wij het gebruik van e-health. Zo mogen zij bijvoorbeeld een bepaald metertje testen dat het slaap- en waakritme van cliënten monitort. Vervolgens stellen wij een aantal onderzoeksvragen op. De resultaten van de test delen wij dan weer in de rest van de organisatie. Cliënten en medewerkers krijgen zo de kans om een product uit te testen en wij weten meteen of het wel of niet werkt.’

Inspiratie opdoen uit andere sectoren

Verheijden hoopt tijdens de e-healthweek ook inspiratie op te doen uit andere sectoren. ‘Je kijkt als innovator algauw naar je eigen sector, maar tijdens zo’n week kan je juist ontzettend veel leren door over de schutting te kijken. Anders blijf je maar in dezelfde vijver vissen.’ Verheijden hoopt tevens dat er volgend jaar veel cliënten en verwanten de weg naar de e-healthweek weten te vinden. ‘Medewerkers weten de weg wel te vinden, maar het zou ontzettend mooi zijn als ook cliënten en verwanten een bezoekje brengen aan de e-healthweek.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.