‘Gebruik het zorgoproepsysteem om het datagat te dichten’

In ziekenhuizen en verzorgingshuizen zijn altijd alarmeringssystemen aanwezig aan het bed om verpleegkundigen op te roepen. De CEO van techbedrijf Ascom, Holger Cordes, en de nieuwe Managing Director Nederland, Olaf Hendriks, spraken afgelopen week op de Zorg & ICT Beurs over hoe dit systeem ingezet en uitgebouwd kan worden om allerlei problemen in de zorg op te lossen.
holger400.jpg
Foto: CEO Holger Cordes van Ascom

Welke problemen kan een geavanceerd ‘nurse call’-systeem oplossen? 
‘We dichten met ons systeem datagaten. In een ziekenhuis heb je het epd en allerlei aanverwante systemen waarmee patiëntendata worden verzameld in grote server farms in de kelder. Maar aan het bed van een patiënt gebeuren ad hoc heel veel handelingen die niet worden geregistreerd. Iemand kan bijvoorbeeld opeens sepsis krijgen en dan volgt er communicatie tussen misschien wel acht professionals. Er worden in rap tempo allerlei beslissingen en acties genomen. Zorgprofessionals horen na zo’n crisissituatie alle relevante informatie in het epd in te voeren, bijvoorbeeld via een Computer op Wielen (COW).

0
26

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.