Techniek spelmachine Xbox verbetert loopvaardigheid na Parkinson

Voor mensen die kampen met Parkinson of de naweeën van een beroerte, is de nieuwe Interactive Walkway mogelijk een oplossing. Met behulp van Xbox-sensoren wordt het valrisico ingeschat.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Interactive Walkway
© Photographee.eu / stock.adobe.com

De Interactive Walkway is bedoeld om de loopvaardigheid te meten en het valrisico in te schatten van mensen met een beroerte of de ziekte van Parkinson. Dit met hulp van een techniek die is ontwikkeld voor de spelmachine Xbox. Deze meet de loopbewegingen van de proefpersoon. Dit meldt platform Qruxx tech.
Bewegingswetenschapper Daphne Geerse, verbonden aan het Amsterdam UMC en het LUMC, promoveerde op de Interactive Walkway. ‘Als je loopt, moet je je voortdurend aanpassen, aan bijvoorbeeld scheefliggende stoeptegels en obstakels op de weg,’ aldus Geerse. ‘Met de Interactive Walkway kunnen we in een gecontroleerde setting meten hoe proefpersonen dat doen. Het is een veilige manier. Dit omdat we obstakels projecteren en mensen niet daadwerkelijk over dingen struikelen.’

Staptegels en obstakels

De proefpersonen lopen over een baan van ongeveer tien meter. Daarop zijn verschillende visuele staptegels en obstakels te zien. Soms verschijnen deze opeens, om zo de reactie van de persoon te meten. De Xbox-sensoren houden de voortgang van de proefpersoon in 3D in de gaten: ‘Het grote voordeel voor de patiënt is dat we niet het hele lichaam vol hoeven te plakken met markers. Dat scheelt ook veel tijd.’

Plotseling stoppen

In de eerste studie werd onderzocht of de Interactive Walkway de loopvaardigheid valide kan meten. In een tweede onderzoek werd daarna de klinische relevantie van de Interactive Walkway onderzocht voor het bepalen van loopvaardigheid en valrisico. Geerse nam hiervoor looptesten af dertig gezonde personen, dertig mensen met Parkinson en dertig mensen die een beroerte hebben gehad.
‘We brachten het looppatroon in kaart, maar keken ook naar de manier waarop de deelnemers omgingen met de visuele context. Hoe nauwkeurig stapt iemand op een patroon van staptegels? Hoe ver stapt iemand van een obstakel en hoe wordt dat ontweken? Dat kan iets zeggen over iemands loopgerelateerde valrisico.’

Obstakels ontwijken

Uit het onderzoek bleek dat vallers een slechtere loopvaardigheid hebben dan niet-vallers. Dit was het geval voor zowel het looppatroon als het loopspecifieke aanpassingsvermogen. ‘Personen die slecht zijn in obstakels ontwijken, maar hun loopsnelheid niet verlagen in complexe situaties lijken het meest valgevaarlijk,’ aldus Daphne Geerse.

De Interactive Walkway zou zich goed kunnen lenen voor implementatie in de zorg, iets waar het LUMC binnenkort mee start. ‘Deze techniek kan de bestaande aanpak op dit moment niet vervangen, maar wel extra informatie verstrekken aan de behandelaar,’ aldus Geerse.

Nieuw project: HoloLens

Het Interactive Walkway-project is onderdeel van het door NWO gefinancierde onderzoeksprogramma Technology in Motion. Dit is een samenwerking tussen LUMC, VU Amsterdam en de TU Delft. ‘De combinatie van nieuwe techniek en onderzoek naar loopvaardigheid vind ik het allermooist,’ zegt Geerse.
Inmiddels is ze alweer bezig met een nieuw project met gametechnologie via de Xbox-sensoren. Zij onderzoekt de mogelijkheden om de HoloLens, een mixed-reality bril, in te zetten als hulpmiddel voor mensen met de ziekte van Parkinson die last hebben van ‘freezing of gait’, het soms stokken bij het lopen. Daphne Geerse: ‘Met 3D-hologrammen willen we het lopen bij deze mensen verbeteren. Met deze draagbare technologie kunnen we dit nu ook bij patiënten thuis testen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.