Boete voor niet invullen ROM–lijst

Een cliënt die geen ROM-lijsten invulde tijdens de behandeling bij Centiv BasisGGZ in het oosten van Brabant kreeg het verzoek om 45 euro te betalen aan die instelling. Het gaat om een voorwaardelijke boete, zo laat de instelling weten.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
FrowniStock_000000056633Medium400.jpg

Op Twitter deelde de cliënt in kwestie een bericht van Centiv. ‘We verzoeken u de ROM-vragenlijst binnen vijf dagen in te vullen en aan Centiv te retourneren. (…) Zonder ingevulde ROM-vragenlijst brengen wij u 45 euro in rekening, omdat we door uw zorgverzekeraar gekort kunnen worden op het behandeltarief bij te weinig ingevulde ROM-lijsten.’

Boete
Centiv BasisGGZ was niet direct bereikbaar voor commentaar maar heeft wel een verklaring van directeur Wouter Hoge over de kwestie op haar website staan. Hoge laat weten dat de standaardbrief die zijn instelling naar cliënten stuurt over het invullen van ROM-gegevens zal worden aangepast

4
329

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

4 REACTIES

  1. Een Romlijst? Ik moest al opzoeken wat het was, als er niet wordt gesproken in normaal Nederlands, hoe kun je dan verwachten dat iedereen die lijst invult ? Als ik zo'n lijst in moest vullen, dan zou ik een bijna uit principe niet invullen , bedenk eerst maar eens een fatsoenlijke term voor die lijsten in plaats van zo'n onpersoonlijk uit de VS overgewaaid management mode gezwets.

  2. Lees alle reacties
  3. Het vereiste percentage valide ROM lijsten is haalbaar als de therapeut samen met de patiënt, bij herhaling, de resultaten van de ROM vragen doorneemt. De patiënt ziet er dan het nut van in en zal niet door middel van dreiging met een boete gestimuleerd hoeven te worden tot het invullen van de ROM lijst. Het is de omgekeerde wereld om die verantwoordelijkheid bij de patiënt neer te leggen.

  4. Veel hulpverleners weten dat belonen beter werkt dan sanctioneren. Als iedere client nu €45 zou ontvangen bij het invullen van de ROM-lijsten voor en na de behandeling (wellicht verrekend met het bedrag van de eigen bijdrage) dan zal die 60% met gemak gehaald worden.

  5. Zo gek is het niet om van een patiënt te vragen de ROM-lijst in te vullen. Uiteindelijk draagt dat bij aan beter inzicht in de kwaliteit van de behandeling. Daar heeft iedereen wat aan. Niet alleen de vergoeding van zorg is een kwestie van solidariteit, ook het invullen van een ROM-formulier is dat.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.