Wachtlijsten in de ggz zijn onacceptabel, zo stelt de brancheorganisatie in een persbericht. Daarom worden de regionale taskforces opgericht, waarin de verschillende partijen met elkaar om tafel gaan zitten om een oplossing te vinden. Daarnaast vraagt GGZ Nederland de leden op om patiënten door te verwijzen naar hun verzekeraar of gemeente als blijkt dat er ergens een lange wachtlijst is. Op die manier krijgen gemeenten en verzekeraars meer inzicht in de wachttijden, want dat ontbreekt op dit moment op veel plekken nog. Vooral voor wat betreft de jeugd-ggz is het onduidelijk in welke gemeenten er lange wachtlijsten, zijn, bleek gisteren uit een rapport van het Nederlands Jeugdinstituut. Gemeenten hebben geen overzicht over hoe lang de wachtlijsten bij instellingen zijn. ‘Iedere patiënt die te lang moet wachten, is er één te veel’, schrijft GGZ Nederland.
Als een patiënt wel op de behandeling moet wachten door een te lange wachtlijst, wil GGZ Nederland dat er extra zorg komt. ‘Een patiënt kan, bijvoorbeeld via e-health, leefstijltips of begeleiding van een psycholoog per e-mail, al aan de slag met zijn problemen om op deze manier de wachttijd zo goed mogelijk te overbruggen’, staat in het persbericht te lezen. ‘Goede zorg tijdens het wachten moet de norm zijn in Nederland. En moet niet afhankelijk zijn van welke aanbieder dan ook.’
Geestelijke gezondheidszorg
De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health en de bekostiging. >>Bekijk het dossier