Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Goede naam ziekenhuis doet er niet toe’

De vraag of een ziekenhuis een goede naam heeft, doet niet ter zake bij de keuze van mensen voor een ziekenhuis. Dat blijkt uit de ‘Trendwatch Zorgconsument’ van het Nederlands Zorgconsumenten Panel (NZP).

Mensen die een doorverwijzing voor een ziekenhuis van de huisarts ontvangen, vragen zich als eerste af of de behandeling door hun verzekeraar wordt vergoed. Vervolgens zoeken mensen een ziekenhuis dat dicht bij huis is. Uit het consumentenonderzoek dat is uitgevoerd door Motivaction blijkt ook dat er sprake is van een voorkeur voor een meer gespecialiseerd ziekenhuis. En dat het advies van de huisarts concurreert met dat van familie en het internet.

Verpleeghuiszorg

Bij verpleeghuiszorg speelt bijvoorbeeld geld minder een rol en vindt de familie het belangrijk dat het dichtbij is en de bezoektijden zo ruim mogelijk zijn. Er zijn ook regionale verschillen te zien en jongeren en ouderen maken ook andere keuzes. Ouderen zijn bijvoorbeeld bereid verder te reizen. Een opvallende uitkomst is dat zorgconsumenten zelf verwachten dat hun zorgconsumptie ten aanzien van regulier aanbod volgend jaar minder zal zijn. Tandartszorg en alternatieve zorg verwachten de zorgconsumenten hetzelfde af te nemen. (Casemanagement Groep)

Links:

Nederlands Zorgconsumenten Panel

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.