Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Grote meerderheid Tweede Kamer wijst dichten loonkloof zorgpersoneel af

De Tweede Kamer heeft met overgrote meerderheid twee moties verworpen die de loonkloof van zorgpersoneel met vergelijkbare functies bij de overheid en in de marktsector moesten opheffen.
personeel
Beel: Андрей Яланский/stock.adobe.com

Een motie die demissionair minister Helder

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    6 REACTIES

    1. Mw Helder heeft weet “tijdwinst” verkregen. Binnenkort komen nu twee negatieve effecten af op de arbeidsmarkt voor verzorgenden en verpleegkundigen: zzp status wordt ontmoedigd en uittocht naar pensioen komt op gang. Ontgroening ( overal minder instroom jongeren ), betere beloning in andere sectoren, in nabij buitenland ( Duitsland, Zwitserland, Luxemburg ), onderbenutting inzet immigranten en asielzoekers, langjarige en nagenoeg onoplosbare toename werklast in sector gezondheidszorg zullen de negatieve spiraal bevorderen. Positieve aspecten als realisatie betaalbare huisvesting studenten in zorgberoepen nabij zorginstellingen, aanbod betaalbare huisvesting/dienstwoningen voor gediplomeerden nabij deze zorginstellingen. Betere bekostiging vierde en vijfde werkdag/per week, aanbod 24-uurs betaalbare kinderopvang, uitloop loonschalen met drie of vier extra treden/periodieken. Moet de zorgsector een Kostenpost blijven of is dit toch een investering in de samenleving. 10% van de jaarlijkse uitgaven van de Nederlandse overheid betreft het VWS gebied (100/1000), toch? Immers “hoe een samenleving omgaat met haar gehandicapte, zieke en beperkte medeburgers bepaalt het cultureel niveau ervan”. Ondanks alles: “het beroep van verpleegkundige betreft de overtreffende trap van zinvol werk”, toch? Alleen applaus?

    2. Lees alle reacties
    3. Tuurlijk, wij kunnen meer uren werken… Mw Helder vraagt u zich ook af of dit fysiek allemaal wel te doen is?
      En dan te bedenken dat we allemaal al extra werken om alle openstaande diensten op te vullen. Sorry, fysiek trek ik het helaas niet! Ik zou het graag anders willen, maar ja, ik zal het hiermee moeten doen.
      Mensen die een kantoorbaan hebben, hebben geen idee van de lichamelijke arbeid die wij verzetten. Jammer genoeg is hier weinig begrip voor.

      • Lees alle reacties
      • Ik vergat te melden, dat aks je in de wijk werkt hetmeestal niet mogelink is om hele dagen te werken. Dus als ne een 24 jjrs contract hebt, ga je vaak 6 dagen in de week op pad voor je werk. Tel daar de onregelmatigheid bij op. Je hebt dan een hele dag vrij in de week! Dus extra werken…. standaard, omdat je meer uren werken “moet”, is voor velen van ons niet wenselijk/niet te doen. Wanneer kun je dan echt los komen van je werk? Las als er een oplossing komt voor de korte werkdagen, kunnen mensen extra werken.
        Daar moet door de regering toch ecbt overnagedacht gaan worden.
        Dus nog een extra reden waarom ons vak niet zo aantrekkelijk is!

    4. Politici hebben erg geen belang bij de loonkloof te dichten. Ten eerste omdat dit direct invloed heeft op de begroting terwijl pas binnen een paar jaar (en een volgend kabinet) duidelijk effect is op de arbeidsmarkt. Daarnaast zorg een personeelstekort voor permanente malaise in de zorg, dus kunnen ze straks goud geld verdienen als consultant of directeur die 1001 problemen zal aanpakken.

    5. Het blijft natuurlijk een bijzonder verhaal. Er is door de SER na uitgebreid onderzoek, vastgesteld dat de middenlonen in de zorg (met name de VVT) zo’n 6% achterlopen bij vergelijkbare banen in de publieke sector (wij beschouwen zorg als een nuts- en dus publieke voorziening). Sinds eind jaren ’90 is er een convenant tussen rijk en de zorgsectoren over de OVA: die indexering wordt jaarlijks vastgesteld aan de de hand van de ontwikkelingen in de economie die relevant worden geacht voor loon en prijs-ontwikkeling. Met een bepaalde vertraging is die OVA dan leidend voor bijvoorbeeld de Cao-onderhandelingen. De OVA-ruimte wordt dan inzet van de onderhandelingen: de OVA geeft eigenlijk de ruimte voor loonontwikkeling. Maar die ontwikkeling wordt niet gevolgd door de tarieven die de financiers in de zorg hanteren. Nu werkt de OVA redelijk goed: maar als er geen correctie komt op het gat van 6% (SER-buikje) krijg je wel loonontwikkeling in de lijn (enigszins) met de ontwikkeling OVA, maar wordt het gat van 6% nooit gedicht.
      Voor de helderheid: het gat wordt weer groter omdat die OVA niet automatisch via de tarieven vertaald worden in loon omdat de financiers niet vanzelfsprekend die OVA-ruimte 1:1 doorgeven. Dan kost een uur zorg weer meer dan een uur zorg oplevert. En de meest centrale vraag is hier aan kabinet en parlement: wat is u de zorg nu echt waard?

    6. Wanneer de loonkloof tussen zorg en de rest niet wordt hersteld door de Tweede Kamer is er maar één conclusie mogelijk.

      The Great WEF Depopulation.

      De meerderheid van de Tweede Kamer is in de macht van de NGO WEF.
      De Nederlander zal sterven indien er geen zorgverlener is.

      Dit is The Great Reset

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.