Helft Nederlanders weet niets van e-healthtoepassingen huisartsen

Meer dan de helft (55 procent) van de Nederlanders heeft geen idee wat de online mogelijkheden bij zijn of haar huisarts zijn. In het noorden is dat zelfs 63 procent. Het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van de online diensten van de zorgverlener is dan ook laag; 7 procent heeft weleens online een afspraak ingepland en 3 procent heeft weleens gebruikgemaakt van een e-consult. Dat blijkt uit onderzoek van softwareleverancier PharmaPartners, onder ruim 1.000 Nederlanders.
vraagtekennn400.jpg

Het aantal gebruikers van e-healthtoepassingen is laag, hoewel uit onderzoek blijkt dat patiënten hier wél behoefte aan hebben. 43 procent staat positief tegenover het online inplannen van een afspraak, maar geeft aan dat dit niet mogelijk is bij hun praktijk of onduidelijk is of dit kan. Vooral 25- tot 34-jarigen zien het maken van een online afspraak zitten: 52 procent staat hiervoor open. Dorinda van Oosten, Managing Director Huisartsenzorg bij PharmaPartners: ‘De werkdruk van huisartsen is enorm hoog. Door gebruik te maken van e-healthtoepassingen kunnen huisartsen en andere zorgprofessionals in de huisartsenpraktijk hun tijd efficiënter indelen. Als een patiënt onlangs op consult is geweest met een bepaalde klacht en hij heeft daar opnieuw een vraag over, dan kan hij zijn vraag ook online indienen door middel van een e-consult. Dit kan de patiënt een hoop tijd schelen.’

Van de patiënten die bekend zijn met de online mogelijkheden bij hun praktijk is 1 op de 5 hierop gewezen door de huisarts of assistent, 19 procent heeft erover gelezen op de website en slechts 7 procent is geïnformeerd via een e-mail. ‘Uit het onderzoek blijkt dat bij weinig praktijken actief wordt gecommuniceerd over de online mogelijkheden. Hierin kan de assistent een belangrijke rol spelen. De assistent kan patiënten bij het inplannen van een afspraak erop wijzen dat dit ook via de website kan. Daarnaast kunnen huisartsen bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een nieuwsbrief naar hun patiënten sturen waarin de online mogelijkheden en voordelen worden toegelicht’, aldus van Oosten.

Online mogelijkheden apotheek
Ook is aan de respondenten van dit onderzoek gevraagd hoe zij denken over de online mogelijkheden van de apotheek. 40 procent heeft geen idee welke e-healthoplossingen zijn of haar apotheek biedt. Van de 25- tot 34-jarigen weet zelfs meer dan de helft niet dat zij online medicatie kunnen bestellen of via een e-consult vragen kunnen stellen aan de apotheker. Het is dan ook geen verrassing dat slechts 5 procent gebruik heeft gemaakt van een e-consult bij de apotheek en 17 procent online medicatie heeft besteld. Op dit moment maken vooral 55+’ers al gebruik van de e-healthtoepassingen van de apotheek; zo bestelt een kwart van hen de medicijnen online. Dit in tegenstelling tot de 25- tot 34-jarigen; slechts 13 procent bestelt medicijnen via het internet. Toch staan de meesten van hen hier wel voor open, zeker voor eenvoudige klachten lijkt het hun ideaal. 

Dossier e-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.