Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Het Nieuwe Denken

Frank van Berkel
Koen Janmaat
[exclusief] Rationele en instrumentele benaderingswijzen in organisaties worden steeds vaker vervangen door alternatieven waarin de mens en de klant meer centraal staan, waarin zingeving en gemeenschapszin een belangrijke rol spelen en waarin medewerkers weer meer verantwoordelijkheid in hun werk kunnen nemen. Deze nieuwe organisatie- of besturingsfilosofie noemen wij Het Nieuwe Denken.
Het Nieuwe Denken
Foto: iStock/Kadirkaba

De kern van het Nieuwe Denken is: de klant is het centrale uitgangspunt, de medewerker wordt serieus genomen, verantwoordelijkheden zijn laag in de organisatie belegd (‘vrijheid binnen kaders’) en kennis en ontwikkeling staan centraal. Betekenisgeving – ‘waarom kom je ’s ochtends je bed uit?’ -, verbinding en (team)samenwerking, vertrouwen en daarmee houding en gedrag spelen daarbij een cruciale rol. Besturing vindt plaats met beperkte controle.

Deze benadering is sterk op papier, maar het is de vraag wat het in de praktijk oplevert. Wij hebben een casebeschrijving opgesteld van Accare, een zorginstelling gespecialiseerd in kinder- en jeugdpsychiatrie die werkt volgens de filosofie van Het Nieuwe Denken.

Jeugd-ggz-instelling Accare

Zelforganisatie speelt bij Accare een grote rol. Accare heeft locatiegebonden teams met eigen resultaatverantwoordelijkheid, zonder directe leidinggevende. Binnen deze teams draait het om elkaar aanspreken op gedrag, verantwoordelijkheid nemen én ruimte voor individuele initiatieven. Door openheid en transparantie, onder andere door een online dashboard met managementinformatie, hoeven managers nauwelijks bij te sturen en nemen medewerkers zelf het initiatief om op individueel of teamniveau te verbeteren. Deze autonomie is ook terug te zien in het klantgericht werken. Medewerkers nemen zelf beslissingen die passen bij de situatie van de cliënt (en mantelzorgers). Dit geeft hen én de cliënten meer regelruimte. De zorg wordt georganiseerd rondom de cliënt. Dit betekent dat de cliënt één vaste behandelaar heeft, gedurende het gehele zorgtraject.

Betere prestaties

Het Nieuwe Denken heeft bij Accare tot een hoog aanpassingsvermogen geleid, wat in de aanloop naar de transitie van de jeugdzorg voor ondernemerschap en een zekere rust binnen de organisatie heeft gezorgd. Dit leidt ertoe dat de prestaties van Accare verbeteren, ook in een tijd van krimp. Dit is terug te zien in cijfers: hoge medewerkerstevredenheid, een laag ziekteverzuim, lagere kosten en hogere productiviteit. Last but not least: Accare heeft in deze transitieperiode ook haar cliënttevredenheid weten te verhogen.

Frank van Berkel en Koen Janmaat, respectievelijk partner en senior-consultant Morgens

Meer weten over dit onderwerp?

Lees in bijgevoegde pdf meer over Accare, de transitie die de organisatie heeft doorlopen en de succesvoorwaarden daarbij

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.