Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

HKZ-certificering leidt niet tot betere zorg

Onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam naar HKZ-certificering voor ggz-instellingen toont aan dat de certificering leidt tot betere structuur- en proceskwaliteit in de zorg. De onderzoekers konden echter geen relatie tussen HKZ en de kwaliteit van zorg vinden.
HKZ-certificering leidt niet tot betere zorg

Onderzoekers Isabelle Fabbricotti (instituut Beleid & Management Gezondheidszorg) en Matthijs Oud (Trimbos-instituut) schreven hun rapport ‘De meerwaarde van HKZ-certificering voor GGZ-instellingen’ in opdracht van ZonMw. Uit het rapport blijkt dat de HKZ-audits ervoor zorgen dat medewerkers vaardig worden in het continu verbeteren van processen en leren van elkaars best practices. De onderzoekers stellen ook dat het moeilijk is een relatie te vinden tussen structuren, processen enerzijds en uitkomsten anderzijds. Te veel andere factoren spelen een rol.

Afvinklijst

De onderzoekers constateren dat HKZ te veel als afvinklijst wordt gebruikt en te weinig als kwaliteitsmiddel. HKZ wordt ervaren als een controlemiddel en tool voor het management en de staf. Hulpverleners zijn hierover het meest kritisch. De tijd besteed aan documenteren en registreren trekt een wissel op de tijd besteed aan de zorg volgens hen. Procedures en beleid verworden tot een keurslijf. Ook staat het verkrijgen van de legitimerende stempel ‘HKZ-gecertificeerd’ te centraal. De onderzoekers zien dat de aandacht voor HKZ verslapt na het krijgen van het certificaat. De audits dragen daar negatief aan bij. Audits zijn te veel gericht op het beoordelen of normen op papier zijn geregeld. De onderzoekers bevelen aan om HKZ-certificering minder als controle- en legitimerend middel te benaderen en meer als verbetermiddel. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

HKZ raakt subsidie kwijt

Zorgbalans scoort onvoldoende voor HKZ-certificaat

HKZ-norm leidt niet tot betere kwaliteit

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

6 REACTIES

  1. Kwaliteit gaat inderdaad om structuur, processen en uitkomsten. Maar structuur en processen zijn een middel voor het bereiken van optimale uitkomsten. Het feit dat een verbetering van zorguitkomsten niet te ‘meten’ zou zijn is op zich al erg verdacht … op zn minst kun je concluderen dat de effectiviteit van de HKZinspanningen ‘dubieus’ is. Op zn slechts is een groot deel ervan ‘zinloos’. Wat het toch wel enigszins verbazingwekkend maakt dat er zo groots op wordt ingezet: temeer daar dit bakken met geld kost (oa omdat zorgverleners hun tijd wellicht besteden aan nutteloze kwaliteitshandelingen ipv zorg)

  2. Lees alle reacties
  3. Wat een zure conclusie uit het onderzoeksrapport. Bovendien wat slordig geciteerd uit het rapport. Want wat staat er: er is een duidelijke relatie tussen toename van kwaliteit van structuur en processen en HKZ-certificatie. Echter, geen duidelijke relatie tussen HKZ-certificatie en uitkomsten van zorg. Dat is iets anders dan “kwaliteit van zorg”, zoals Zorgvisie meent te moeten concluderen. Kwaliteit gaat om structuur, processen en uitkomsten. Dat er geen duidelijke relatie is ontdekt tussen HKZ en uitkomsten, zou wel eens kunnen komen omdat er nog onvoldoende instrumenten zijn voor meting van uitkomsten, vermoed ik. Het Trimbos Instituut geeft een betere samenvatting van de onderzoekresultaten. Daar kan Zorgvisie nog wat van leren.

  4. En dan wordt het hier nogal bescheiden weergeven want het is meer dan zorgelijk te noemen wat hier gebeurt is. We zijn bewust voorgelogen en misleid door deze beroepsgroep als het aankomt op kwaliteit zorg. Wat kost dit en wie betaalt dit!
    Het is gewoonweg van de zotten als we eens zouden weten wat dit kost dit eigen keurmerkjes wat heel veel geld kost en dat mag de burger betalen. We zijn onjuist en niet volledig bewust over dit soort eigen keurmerkjes als burger voor zien van informatie en we weten nu helaas waarom.Inmiddels zijn honderd-duizenden argeloze burgers inmiddels slachtoffer geworden van deze misdadige praktijken. Hiervan zijn inmiddels tienduizenden slachtoffers overleden vermijdbaar. Ze dachten in goede handen te zijn omdat deze top HKZ certificering gebruikt werd en andere soortgelijke certificeringen voor meting van kwaliteit zorg. De burger werden bewust misleid en met een bewuste bedoeling. Wat heeft dit allemaal gekost en wie hebben zich allemaal hiermee bezig gehouden. EN het gaat ook gewoon door met dit soort eigen keurmerken. Iedereen verrijkt zich enorm met dit soort handelingen waarvan in de gezondheidszorg er zoveel van zijn dat hierin geen helder overzicht meer is. En dit gel;d ook voor die bijzondere congressen , symposiums, lezingen , onderzoeken etc.en hoe je dit ook wel wil noemen. Hier gaat het om enorme grote financiële geldstromen die in de zakken vloeien van deze top bestuurders uiteindelijk en waarvan de burger de rekening krijgt maar niet de kwaliteit zorg! Ik weet helaas hierover veel te veel en ook op welke wijze ze gewoonweg doorgaan met deze vorm van ernstige schade naar de burger/patiënt. Dit gedrag is meer dan zorgelijk en misdadig en behoort strafrechterlijk vervolgt te worden. Veel patiënten zijn hierdoor vermijdbaar schade toegebracht omdat ze verteld werden over de kwaliteits certificering en dat ze hierdoor geen zorgen hoefde te maken over de kwaliteit zorg. Miljoenen burgers zijn bewust mislid door deze heerlijke corrupte graaiende top bestuurders en verantwoordelijke van deze gezondheidszorg. Ze gaan over lijken letterlijk, dit is weer een bewijs!

  5. Het is wel erg kort door de bocht om te stellen dat kwaliteit niet te meten is. Kwaliteit is afhankelijk van meerdere factoren, waarbij een goede organisatiestructuur een randvoorwaarde is. bij de HKZ certificering staat deze ‘randvoorwaarde’ nog teveel op de voorgrond. Het behalen van het papiertje is meer het doel dan het starten van een goed lopend KMS. HKZ dus niet zomaar overboord gooien, maar inbedden in de organisatie om zowel op management als uitvoerend niveau te streven naar een kwalitatief goed organisatieklimaat, waarin zorg voorop staat.

  6. Het is helaas niet vast te stellen of HKZ met kwaliteit samenhangt omdat kwaliteit niet is te meten. Daarnaast is HKZ een management tool om de processen te optimaliseren. Dat is ook de taak van het management. De uiteindelijke kwaliteit wordt geboden door de artsen en de medewerkers. Die zijn daar ook verantwoordelijk voor.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.