Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

HR-afdelingen ontevreden over software

Een verrassend grote minderheid van de HR-afdelingen bij zorginstellingen is ontevreden over het softwarepakket dat ze het meest gebruiken. Dat blijkt uit een enquête van Zorgvisie en P&Oactueel onder medewerkers van zorginstellingen. Bijna 20 procent van de geënquêteerden geeft aan ontevreden te zijn over de prestaties van het pakket en de ondersteuning vanuit de leverancier.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
HR-afdelingen ontevreden over software
Foto: Arno Massee

De respondenten geven als belangrijkste ergernissen aan dat verwachtingen niet worden waargemaakt, dat de software niet gebruiksvriendelijk is, dat de interfaces met andere systemen niet functioneren, dat er te veel bugs zijn bij de oplevering en dat de ondersteuning bij de implementatie onvolledig is.

Beslissing

Opvallend is verder dat zorginstellingen er gemiddeld zeven maanden over doen om een beslissing te nemen over de aanschaf van een nieuw softwarepakket.En daarbij is er geen relatie met de omvang van het bedrijf. Kleine en grote bedrijven doen even lang over het beslissingsproces’, aldus onderzoeker Paul van der Meer van bureau Tera

7
58

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

7 REACTIES

  1. Het verbaast me juist dat het aantal ontevredenen niet nog hoger is. Softwareleveranciers slagen er nog steeds niet goed in om wensen van gebruikers te verzamelen en te vertalen naar gebruikersvriendelijke pakketten. In deze branche worden er nauwelijks standaarden in de user interface gehanteerd en als ze er in de loop van de tijd wel zijn ingeslopen, zijn er blijkbaar leveranciers die het chique vinden om hiervan af te wijken en bijvoorbeeld een start- of inlogknop rechtsboven in het scherm te zetten en niet op de gebruikelijke plek, meteen (rechts)onder de inlogvelden.
    Een systeem vrij van bugs op te leveren blijkt onmogelijk te zijn, dat moeten we accepteren. Maar laat de leveranciers dan tenminste ook de eindgebruikers inzetten voor het testen en hun bevindingen verwerken, zodat er voor gebruikers logische benamingen, veld invoer-conventies, posities van standaard velden en knoppen en volgorde van schermen worden gebruikt.

  2. Lees alle reacties
  3. En VWS maar beweren dat het epd of lsp zo efficiënt en onmisbaar is en zal zijn . Hoe kwetsbaar de digitale sector is bewijzen de aanvallen op de banken . God en het gezond verstand hebben regeltjesland verlaten. Wij hijsen koning protocol wel op het schild en gaan dansen om de softwarekalveren . Heerlijk al die veranderingen , sorry transities.

  4. Je kunt natuurlijk ook een pakket op drie plaatsen in het land gedurende een half jaar heel, heel goed uittesten, voordat je voor een hele reeks HR instellingen zo’n pakket aanschaft.
    Maar ja, waarom zou je dat doen. De bodemloze geldput van de zorg betaalt alles, zonder blikken of blozen. Schippers komt in een leuk jurkje het pakket lanceren, gaat aanzitten aan een copuleus diner en klaar is kees.
    Pakket niet goed, slechte HR uitvoering, weer nieuwe pakketten: DE ZORG (ik bedoel de burger) BETAALT.
    Droom maar lekker door.

  5. De enige oplossing zijn open source basissystemen. Daar bovenop slimme zorgverleners pakketten. Met de overheid als eigenaar. De commercie werkt hier niet. Behalve de enorme aanschafkosten, is het weglekken van tijd en het opkomen van constante ergernis een veelvoud van kosten en verspilling. Ik schat een dikke anderhalve miljard. En het gaat maar door. Kappen nou.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.