IGZ past procedure ontslag wegens disfunctioneren aan

De procedure om via de website van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een ontslag wegens disfunctioneren te melden, is gewijzigd. Sinds 6 juli is er een completer formulier beschikbaar om dergelijke ontslagen te melden.
inspectie400.jpeg

Het oude formulier gaf volgens de IGZ bij veel meldingen van ontslag na disfunctioneren geen compleet overzicht. ‘Dit is wel nodig om snel tot een beoordeling van de situatie en de risico’s voor de veiligheid van patiënten komen’, schrijft de Inspectie. In de oude situatie moest de inspectie vaak een brief sturen waarin werd gevraagd binnen twee weken aanvullende informatie aan te leveren. Met de aanpassing van het meldformulier wil de inspectie het proces van melding en beoordeling verbeteren en versnellen. Het nieuwe meldformulier moet ook onnodige administratieve handelingen voor de melder voorkomen.

Meldformulier
Het vernieuwde meldformulier op de website van IGZ is uitgebreid met een aantal vragen over de periode voor het ontslag. Die gaan over welke acties de bestuurder van een zorginstelling heeft ondernomen om het functioneren van de zorgverlener te bespreken en te verbeteren en een nadere toelichting van de ontslagredenen. De verplichting tot het aanleveren van deze informatie door de melder is sinds 1 januari 2016 wettelijk vastgelegd in de Wkkgz. De ontslagmelding wordt zoals gebruikelijk via de website van IGZ gedaan, op dezelfde plaats en dezelfde manier.

Disfunctioneren
Van ontslag wegens disfunctioneren is sprake wanneer een zorgverlener ernstig tekort is geschoten in zijn functioneren. En de zorginstelling om die reden de overeenkomst met hem/haar heeft opgezegd of niet heeft voortgezet. Het gaat dan om een situatie die voor de veiligheid van cliënten of de zorg een ernstige bedreiging kan betekenen, bijvoorbeeld aanwijzingen dat de zorgverlener mogelijk strafbare feiten heeft gepleegd, of dat lichamelijke of psychische ziekte of verslaving een rol speelt in het ernstig tekortschieten van de zorgverlener.

Dossier Patiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.