In 2025 heeft u geen arts meer nodig’

De medisch-technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat preventie van zorg komende decennia een enorme vlucht gaat nemen. Nieuwe tech-spelers als Google en Nike gaan de gezondheidszorg op hun kop zetten. Dat betoogt Bob de Wit, professor Strategic Leadership Neyenrode Business University.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
BobdeWit_450.jpg
Bob de Wit: 'Zelflerende robots gaan standaardoperaties doen.' - Foto: Bob de Wit

De gezondheidszorg reageert traag op de digitale revolutie, vindt Bob de Wit, professor Strategic Leadership Neyenrode Business University en keynote op het Zorgvisie Congres Strategische positionering in de Zorg. ‘Mensen die ik spreek in de zorg denken ten onrechte dat de medisch-technologische veranderingen voor hun werk wel zullen mee vallen. Ze hebben geen idee wat er op hun af komt. Grote technologische bedrijven als Google en Nike richten hun pijlen allemaal op de zorg. Dat gaat grote impact hebben. Ze gaan de gezondheidszorg ingrijpend veranderen.’

Wat is de strategie van de grote nieuwe technologische bedrijven?
‘De traditionele

6
470

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

6 REACTIES

  1. Ben het op een aantal punten eens met de heer de Wit:
    – technologie gaat inderdaad een enorme impact hebben en de zorg ingrijpend veranderen.
    – de impact wordt inderdaad door personen werkzaam in de erg onderschat
    – Een paradigma verschuiving van focus op ziekte naar gezondheid en preventie ligt inderdaad ook in de lijn der verwachting.
    Er zal dus inderdaad een grote impact zijn op banen in de gezondheidszorg. Maar ik zie de menselijke factor niet verdwijnen. Goede zorg ontstaat namelijk uit alle vormen van betekenisgeving, zie: http://bit.ly/2gdqi1i en http://bit.ly/2gyLMGP. De menselijke factor is nu eenmaal onmisbaar voor / bij sociale betekenisgeving.
    Wel is het aan eenieder werkzaam in de zorg, en zekeraan de professionals de blik te richten op de toekomst, ontwikkelingen te omarmen en samen met andere stakeholder our future health te effectueren en daarmee hun nieuwe baan die nu nog niet bestaat, of in elk geval nog niet in deze vorm.
    http://bit.ly/2h5Q0Ww
    als zorgverlener of professional werkzaam in de zorg ben jij de kalkoen aan tafel. Welke keuze maak jij? Ben je Tommy? Of definieer je je eigen feestmaal?

  2. Lees alle reacties
  3. Het proces van verwetenschappelijking en technolisering gaat onstuimig voort. Zie ook "De droom van mijnheer Ariyoshi" van dr.ir. J.H. Galjaard (2009) uitg. Eburon, Delft. Het maakbaarheidsdenken zal ook toetsing vooraf en gedurend de ontwikkeling vragen. "Zo maar" aansluiten bij beursgenoteerde bedrijven in deze is niet te verantwoorden. Ben benieuwd wat de opvattingen en rollen van verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten in deze kunnen en zullen zijn. Het geheel komt mij thans wat kritiekloos en hypomaan over.

  4. Zelden heb ik in zo weinig woorden zoveel luchtfietserij verkondigd zien worden. De heer de Wit kan, niet arts zijnde, een extreme techno-optimist genoemd worden en schaart zich daarmee aan de zijde van iemand als Lucien Engelen, ook niet arts zijnde, van ReShape(Radboud UMC), die trouwens ook een warme relatie met Philips onderhoudt. De Wit heeft geen benul van de zorg op de werkvloer en schetst met weidse gebaren een illusoir toekomstbeeld. De robot die standaard-operaties gaat uitvoeren wens ik hem niet toe als hij zelf onder het mes moet. Robot-assisted operaties zijn het hoogst haalbare. De vergelijking met piloten en hun autopilot gaat niet op omdat die juist getraind worden om los van de autopilot zelfstandig het vliegtuig te kunnen vliegen. "Learn to fly the damn plane themselves". De Wit toont ook minachting voor het begrip privacy door de aandacht daarvoor een achterhoede gevecht te noemen. Hij blijkt ook weinig begrip te hebben van het principe van verzekeren. De onderliggende gedachte bij verzekeren is altijd de solidariteitsgedachte, welke verzekering het ook betreft. Anders zouden verzekeringen onbetaalbaar worden. Door te stellen dat mensen bij de keuze om "mee te doen", dus het opgeven van hun privacy, een lagere premie zouden kunnen krijgen, legt hij de bijl aan de wortels van het zorgverzekeringsstelsel. Wat je tussen de regels door leest, is de enorme datahonger van grote bedrijven als Philips om een verdienmodel daarop re kunnenbouwen.

  5. ach ja ook zoiets geen dokter meer nodig in 2025 hij is niet goed bezig zelf zit ik in één rolstoel ja en dan hoe verder nee dat weet hij waarschijnlijk niet,volgens ons weet niet waar hij over praat,ik kan het niet meer volgen,hij niet goed bezig volgens meerdere cliënten weet niet waar hij over praat?????

  6. We hebben aan V&D gezien dat we veranderingen in de markt niet moeten onderschatten, en die waarschuwing blijkt ook uit dit artikel… terecht. De conclusie gekoppeld aan de tijdsperiode getuigt echter niet van visie, maar van een zucht naar media aandacht. Daarop aansluitend denk ik vooral dat we over 10 jaar geen hoogleraren aan Nyenrode meer nodig hebben… dat onderwijs en onderzoek kan dan ook door slimme robots gedaan worden. Misschien dat professor De Wit dan een vrijwilligersbaantje in het ziekenhuis kan krijgen, tussen de robots…

  7. Nou Bob, misschien moet je maar eens de zorgpraktijk meemaken, want dit is allemaal wel interessant maar wat je even overslaat is de door de patient gewenste menselijke aanwezigheid in het zorgproces, dat benoemd kan worden met woorden zoals empathie, "een schouder", de "stok achter de deur" en "hart voor de patient". Deze softere delen binnen de zorg zijn de lijm waarmee alles bij elkaar blijft en voor de beleving zorgt die patienten waarderen. De tech-snufjes kunnen daarbij bijdragen aan kwaliteitsverbetering en meer efficientie. Graag je reactie

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.