Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Buurtzorg-directeur Jos de Blok heeft geen politieke ambities. Toch zit hij sinds kort in het bestuur van de nieuwe politieke partij Zorgend Nederland. ‘Als professionals echt zeggenschap krijgen over hun werk, krijg je betere, duurzamere en doelmatigere uitkomsten.’
Buurtzorg-directeur Jos de Blok is bestuurslid van de nieuwe politieke partij Zorgend Nederland. Foto: Paul Tolenaar
Bertine Lahuis werkte al twee jaar als bestuurder bij het Radboudumc, maar sinds 1 januari is zij voorzitter van de raad van bestuur. Eerst lag haar focus vooral op patiëntenzorg, kwaliteit en veiligheid. Nu zijn daar meer verantwoordelijkheden bijgekomen.
Een bijzonder soort integriteitsvraagstuk is die waarbij de persoonlijke waarden van een zorgbestuurder botsen met het persoonlijke belang; dat levert een onprettig gevoel op. In de worsteling met de dilemma’s vinden zorgbestuurders verschillende methodes om ermee om te gaan. Eén daarvan is het zoeken van bevestiging bij anderen. Dat stelt Wiede Vissers op basis van haar MBA-onderzoek naar integriteit van zorgbestuur.
Bottom-up beleidsvorming met top-down ondersteuning. Dat blijft zeker in de zorg het uitgangspunt. Effectief, efficiënt, vakbekwaam, betaalbaar, benaderbaar en uitlegbaar. Heel veel succes!
“Bestuurder” is een FUNCTIE met specifieke functie-eisen. Afhankelijk van het aantal bestuurders zal een van hen inzicht dienen te hebben in het primair proces van de organisatie ( vakkennis ). In de politiek wordt men gekozen op een partijprogramma en vaak op de persoonlijke “uitstraling”. Daarom zou de ambtelijke top rondom ministers het primair proces van het betreffend ministerie moeten kennen en cultuurverwant daarmee te zijn. De “jobrotation” van de ambtelijke top staat struktureel haaks op voornoemde. Deze top zou het eventueel inhoudelijk gemis kunnen compenseren. ( bijv. Gezondheidszorg, onderwijs, defensie, enz.). Jos de Blok heeft gelijk!
Dit artikel onderschrijf ik van harte. Professionals moeten zich te vaak in bochten wringen om ondanks de beperkende maatregelen van de wet en regelgevend toch goede zorg te leveren. Het willen beheersen vanuit te weinig vertrouwen leidt tot nog meer bureaucratie. Waar Jos de Blok voor pleit in dit artikel geldt ook voor alle andere ministeries. In de politiek, zowel landelijk als ook in de gemeenten zijn veel meer vakmensen nodig met het hart op de goede plek.
Aan leiderschap is in de gezondheidszorg altijd behoefte. Of dat leiderschap nu uit bestuursgelederen of van de werkvloer komt. Op de themapagina staan alle artikelen bij elkaar die het thema raken.
Goed initiatief Jos…. Maar de Tweede Kamer in?
Bottom-up beleidsvorming met top-down ondersteuning. Dat blijft zeker in de zorg het uitgangspunt. Effectief, efficiënt, vakbekwaam, betaalbaar, benaderbaar en uitlegbaar. Heel veel succes!
“Bestuurder” is een FUNCTIE met specifieke functie-eisen. Afhankelijk van het aantal bestuurders zal een van hen inzicht dienen te hebben in het primair proces van de organisatie ( vakkennis ). In de politiek wordt men gekozen op een partijprogramma en vaak op de persoonlijke “uitstraling”. Daarom zou de ambtelijke top rondom ministers het primair proces van het betreffend ministerie moeten kennen en cultuurverwant daarmee te zijn. De “jobrotation” van de ambtelijke top staat struktureel haaks op voornoemde. Deze top zou het eventueel inhoudelijk gemis kunnen compenseren. ( bijv. Gezondheidszorg, onderwijs, defensie, enz.). Jos de Blok heeft gelijk!
Dit artikel onderschrijf ik van harte. Professionals moeten zich te vaak in bochten wringen om ondanks de beperkende maatregelen van de wet en regelgevend toch goede zorg te leveren. Het willen beheersen vanuit te weinig vertrouwen leidt tot nog meer bureaucratie. Waar Jos de Blok voor pleit in dit artikel geldt ook voor alle andere ministeries. In de politiek, zowel landelijk als ook in de gemeenten zijn veel meer vakmensen nodig met het hart op de goede plek.