Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties20

Kamer: balkenendenorm voor zorg

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Een Kamermeerderheid wil dat voor nieuwe zorgbestuurders de balkenendenorm gaat gelden. De Tweede Kamer gaat dat wettelijk regelen.
Kamer: balkenendenorm voor zorg

De Tweede Kamer behandelt deze weken de Wet normering topinkomens. De Kamer besprak het wetsvoorstel op 11 oktober met minister Donner van Binnenlandse Zaken. Over ongeveer twee weken praat de Kamer opnieuw met Donner.

PvdA en PVV willen balkenendenorm

Volgens PvdA-Kamerlid Agnes Wolbert is er een Kamermeerderheid die de balkenendenorm van 190.000 euro wil voor zorgbestuurders in de zorg. Een Kamermeerderheid steunde een jaar geleden een motie van die strekking. Zowel PvdA als PVV hebben nu een amendement ingediend dat dit regelt in de wet. Mogelijk gaan ze samen een voorstel doen. Als de linkse oppositie hier steun aan geeft, is er een Kamermeerderheid. “Linksom of rechtsom, er is altijd een Kamermeerderheid voor de balkenendenorm”, verklaart Wolbert.

PvdA verwacht soberheid

Wolbert vindt de discussie over topinkomens in de zorg zo langzamerhand “pijnlijk” worden. “We hebben te maken met een zware economische crisis en forse kabinetsbezuinigingen, waardoor iedereen een stap terug moet doen. In dat licht gezien vind ik een meer sobere beloning van zorgbestuurders vanzelfsprekend. Als ze dat niet inzien, staat hun moreel kompas niet goed afgesteld.”

‘Balkenende is geen schijntje’

Het argument van zorgbestuurders dat ze marktconforme salarissen verdienen, omdat door marktwerking de risico’s toenemen voor bestuurders, snijdt volgens Wolbert geen hout. “Het gaat om premie- of overheidsgeld. En laten we wel wezen, de balkenendenorm is geen schijntje. Het is een heel fatsoenlijk inkomen.”

Donner wil salariscode NVZD en NVTZ

Anders dan de Kamer wil Donner juist de salariscode van de verenigingen van zorgbestuurders NVZD en toezichthouders in de zorg NVTZ. Die code heeft weliswaar ook de balkenendenorm als maximumsalaris, maar kent daarnaast de mogelijkheid om het inkomen te verhogen met maximaal dertig procent, ofwel tot 254.000 euro. Dat geldt in principe alleen voor bestuurders van grote en complexe organisaties of voor directeuren van organisaties die te maken hebben met bijzondere risico’s.

Tien procent verdient meer dan maximum

Uit een onderzoek van de NVTZ blijkt dat tachtig procent van de zorgbestuurders voldoet aan de balkenendenorm. Negentig procent verdient minder dan het maximum in de eigen salariscode. Tien procent van alle bestuurders zit daar boven.

NVZD voorziet juridische procedures

De NVZD hoopt dat Donner de Kamer kan overtuigen. NVZD-voorzitter Ruud Lapré voorziet anders een veelvoud aan arbeidsrechtelijke conflicten. Lapré wil dat de NVTZ en de NVZD wettelijke bevoegdheden krijgen om naleving van de code af te dwingen, ook bij niet-leden. Nu gaat conformering aan de code nog op basis van vrijwilligheid of na maatschappelijke druk. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

Topinkomens zorg onder balkenendenorm

Lapré: 90 procent bestuurders voldoet aan code

Bestuurders overschrijden nog steeds balkenendenorm

20 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Het roepen omvan kwaliteit heeft zijn prijs, we kunnen niet concurreren met het buitenland etc. niemand verplicht je om minder te nemen dan je wilt, doe het dan niet en ga naar het buitenland maar het is hier gemakkelijker met je vriendjes elkaar de zak geld toeschuiven. Hopenlijk gaat goed berekend worden hoeveel uren de RvB en RvT draaien en wat voor uuurtarief daaruit rold. Naar mijn idee zeker geen 220.000 (bij het salaris van de premier komen nog onkostenvergoedingen en pensioen) gedeeld door 46 weken van 70 uur = € 65,50 uur. Overigens is de richtlijn van med. specialisten 150/uur (behalve voor de psychiaters, die vallen door hun dbc’s buiten de boot want hebben ongeveer dezelfde tarieven als de psychologen). Hermans (Raad van niet Toezicht van het COA) vangt 20.000/jaar voor nog geen 5 dagen werk. Enfin we mogen ons vergapen aan de mooie kleuren van de luchtbalonnen. Ben het eens met de tendens van de berichten hierboven behalve van moskou etc.

  3. Zorg er ook eens gauw voor dan dat ook de verzekeraars wat goedkoper werk af gaan leveren. Die zitten maar samen premie’s te verhogen (iets voor de NMA???) en de aanbieders uit te knijpen en moet je eens kijken hoeveel winst ze maken? Hoeveel mensen lopen daar daadwerkelijk nuttig werk te doen?
    Ik roep al jarenlang: elke hand in de zorg die niet aan het bed staat is er per definitie 1 te veel, tot het tegendeel (lees: werkelijk toegevoegde waarde) is aangetoond.

  4. Beste Hans , hoe complex was (is) de organisatie die Balkenende voor zijn schijntje van 188000 euro leidde?? Iets meer dan 3000 ?en waarvoor hij wekelijks aan de tand werd gevoeld door pers en 150 kamerleden als raad van toezicht en wel ten overstaan van alle burgers!!. Welke zorgpooier heeft wekelijks last van zijn raad van Nyenrode-vrindjes??en ten overstaan van welke onafhankelijke instantie?
    Overigens declareren specialisten op basis van verrichtingen en resultaten.Laat de zorgpooiers dat ook maar eens doen . Ik ben vooral benieuwd naar de resultaten, of is dat te veel werk????

  5. In 2010 ontving Theo Buunen, voorzitter van de RvB van Sanquin Bloedbank, € 258.000 excl. pensioenpremie en sociale lasten en Jeroen de Wit, vice voorzitter RvB, € 226.000 excl. pensioenpremie en sociale lasten. J.Schraven, voorzitter van de Raad van Toezicht ontvangt een jaarlijkse honorering van € 16.000,– en dat voor het geringe werk. 395.000 Bloed- en plasmadonors doneren gratis en vrijwillig hun bloed en plasma voor hun medemens en bovengenoemde heren vullen hun zakken. De enquête uitslag van EenVandaag geeft overduidelijk aan dat er totaal géén maatschappelijk draagvlak is voor deze verwerpelijke salarissen!! Het wordt hoogtijd dat de bloed- en plasmadonors het ter hand gaan nemen.

  6. In 2010 ontving Theo Buunen, voorzitter van de RvB van Sanquin Bloedbank, € 258.000 excl. pensioenpremie en sociale lasten en Jeroen de Wit, vice voorzitter RvB, € 226.000 excl. pensioenpremie en sociale lasten.De voorzitter van de Raad van Toezicht J.Schraven ontvangt een jaarlijkse honorering van € 16.000,– voor zijn geringe werk. 395.000 Bloed- en plasmadonors doneren gratis en vrijwillig hun bloed en plasma voor hun medemens en bovengenoemde heren vullen hun zakken. De enquête uitslag van EenVandaag geeft overduidelijk aan dat er totaal géén maatschappelijk draagvlak is voor deze verwerpelijke salarissen!! Het wordt hoogtijd dat de bloed- en plasmadonors het zelf ter hand gaan nemen.

  7. Deze z.g.n. bestuurders weten totaal niet wat het woord zorg betekent! Kwetsbare burgers krijgen hierdoor geen kwaliteit zorg omdat er geen geld is!
    Hier (Cordaan) is het het zelfde laken en pak. Dhr Damen verdient +/- 300000 en dhr Verwey zit rond de 270000.

  8. Het is de hoogste tijd dat dit wettelijk wordt vastgelegd. Binnen Aveant (onderdeel van CareynZuweAveant) wordt op werkelijk alles en iedereen bezuinigd, behalve op het salaris van de bestuurders (lees:graaiers) Daar komt bij dat met name Evert er een enorme puinhoop van gemaakt heeft, maar dan toch nog even 225k ontslagvergoeding meeneemt. Een grof schandaal!
    Cijfers CZA 2010
    A.M.A. van Overbeek (Careyn) E250.412 + een auto a E60.492 = E310.904
    C.T. Kruidenberg (ZuweZorg) E225.909 + een auto a E38.573 = E264.482
    E.J. Mulder (Aveant) E208.484 + auto a E40.882 = E249.366 (inmiddels opgestapt, ontslagvergoeding a E224.465)
    R.W.M.Quik (Careyn) E214.822 + auto a E50.758 = E265.580

  9. De Nederlandse overheid is aardig hypocriet.
    En anders zijn ze slechts bezig om op de emotie van de kiezers goedkope successen binnen te halen.
    De inkomsten van bestuurders van zorgverzekeraars komen ook indirect uit de collectieve middelen. NB een bestuurder van een zorgverzekeraar met hang naar een hoog inkomen kan het zich niet permitteren een overstap te maken naar de zorgaanbiederskant. Dat zou een aanzienlijke verlaging van het inkomen inhouden.
    Maar nog wat anders. Hebben de 2e Kamerleden al gedacht hoe om te gaan met de bestuurders van ZBC’s? Vallen zij straks ook onder de B-norm? Een ZBC krijgt immers haar inkomen uit gemeenschapsgelden.

  10. Ik plak mijn reactie op het bericht van gisteren “ontslaggolf dreigt in GGZ” bij dit artikel omdat dit exact van toepassing is. Inderdaad mensen die allen in de zorg werken voor hun eigen portemonnee. Binnen de bankenwereld moesten leden van de RvB ook volgens Angelsaksische modellen worden beloond anders konden wij niet de juiste kwaliteit van bestuurders binnen halen. We ondervinden inmiddels de kwalitiet van die duur betaalde bestuurders!!
    Een GGZ organisatie in Friesland heeft een voorzitter van de RvB die ruim boven de Balkenende-norm verdient en daarnaast ook nog 2 jaar een volledig (boven de Norm) salaris van zijn vorige werkgever verdiende!? Deze man besteed in zijn eigen organisatie rond de 40 % aan kosten die niet rechtstreeks aan de patient zijn toe te rekenen. Daar zit volgens mij nog voldoende rek. Al zullen de heren wel verkondigen dat die 40 % niet correct is. laat ze dat maar een echt onderzoeken en dan blijktdat die 40 % echt klopt. De man heeft allemaal vriendjes meegenomen uit Alkmaar die daar op een zijspoor stonden en nu veel geld verdienen (FWG 80) aan een directie-functie voor zogenaamde commerciele activiteiten???!!! Weg ermee!

  11. Merkwaardig dat, vooral wanneer het om bestuurders gaat, “kwaliteit” bijna altijd wordt gekoppeld aan “hoog salaris”. Ik ken vele personen die de inhoud van hun werk en de mate van voldoening die het hun geeft belangrijker vinden dan hun salaris. Ik ben ervan overtuigd dat juist mensen met die instelling goede bestuurders zullen blijken te zijn. Gericht op de lange termijn en het belang van de gehele organisatie.

  12. Eindelijk! We klagen met zijn allen dat er niet genoeg geld is in de zorg, niet genoeg handjes aan bed. Laten we dan ook wat doen aan die exorbitante salarissen die zorgbestuurders verdienen. Zoals het artikel al schrijft: de Balkenende norm is geen kattepis. Kan dat geld mooi gebruikt worden waar het eigenlijk voor bedoeld is: de zorg aan bed!

  13. Tja in Nederland kunnen we ons in de tweede kamer met dit soort belachelijke redenaties staande houden, met een paar weken reces, goede wachtgeld regeling en kwaliteit van werk wordt ongeveer een maal per vier jaar gemeten. En deze mensen hebben altijd de mond vol over anderen die even met hun kop boven het maaiveld komen. Typisch Nederland we nivelleren ons naar het derde wereld land in Europa. Excelleren is een woord wat in Nederland een zeldzaamheid is geworden en zeker door “onze” tweede kamer niet wordt erkend, en overigens ook niet herkent. Ik denk dat wij in Nederland problemen hebben van een iets andere orde dan in de tweede kamer ons wil laten geloven met hun voor de “bühne” politiek. Overigens ben ik ook benieuwd hoe in de redenatie van collectieve middelen daar de wetgeving gaat worden voor de bestuurders en directeuren van farmaceutische bedrijven, medische hulpmiddelen, advies bureaus en natuurlijk zorgverzekeraars. Eens kijken hoe Bos en Balkenende daar op gaan reageren. Dames en heren van de tweede kamer doe uw werk en ga met echte problemen aan de slag en niet met dergelijke nonsens

  14. Heeft iemand zich ooit eens afgevraagd hoe dergelijke salarissen bepaald worden? Een CAO kent men nl niet. Dit schimmige spel van salarisbepaling in samenspraak met vooral zichzelf mag gerust wat transparanter. Bestuurders hoeven hier echt niet zo zielig over te doen. Het gaat immers alleen over de status en niet niet zozeer over de bedragen. Waar is de ideologische bevlogenheid van vroeger bij hen gebleven?

  15. 190.000 euro voor een bestuurder van een complexe zorgorganisatie van 3000 medewerkers of meer, die voortdurend het risico loopt dat de medisch specialisten (waarvan een groot deel meer vedient) hem de kop afhakken???? Ik denk dat je dan wel kwaliteit binnenhaalt ja.

  16. Een dergelijke wet staat niet boven de bestaande contracten en is waarschijnlijk in strijd met private karakter van een zorgaanbieder. En hoe zit het met partners van een consultancy met enkel de overheid als opdrachtgever, of medisch specialisten? Nee, dit gaat nergens over en dat weten de dames en heren in de Tweede Kamer. De kans is groot dat hun collegae uit de Eerste Kamer dit zullen terugdraaien.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.