Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

KLM-stewardessen willen geen billen wassen in de ouderenzorg

Het project van ActiZ en vliegmaatschappij KLM om stewardessen te lokken naar de zorgsector is mislukt. Ondanks veel begeleiding, workshops, promoties, een baangarantie, looncompensatie en dreigend ontslag voor de KLM’ers, kiezen slechts 35 van de 10.000 stewardessen voor de overstap.
People Traveling
Weinig stewardessen kozen ervoor om in de zorg te gaan werken. Beeld: iStock

‘Mensen die aanvankelijk geïnteresseerd waren in een baan in de zorg, hadden veel moeite met het intieme van dit werk’, zegt projectleider Stijn van de Laar: ‘Voor een groot deel van hen bleek het wassen van billen een onoverkomelijk bezwaar.’

Dat intieme en intense is anders dan even dat contact met een passagier, merkte Van de Laar: ‘Je rol in de verpleging gaat een paar stappen verder. In een ouderencentrum is de relationele service is veel groter. Daar haken veel mensen op af.’

Servicegerichtheid

Brancheorganisatie ActiZ zag in het voorjaar dat de servicegerichtheid van het cabinepersoneel leek te lijken op werken in de ouderenzorg. Samen met de KLM bedacht ze een traject om de stewardessen te interesseren voor een baan. Op twintig introductiedagen kregen 270 cabinemedewerkers een beeld van het werk in de zorg.

Van de Laar: ‘Ze kregen te horen welke specialismen er zijn in de ouderenzorg en welke opleidingen, wat de arbeidsvoorwaarden en salarissen zijn en ze liepen mee met het personeel. Zo zagen ze wat er op een gewone dag gebeurt in een verpleeghuis. Wat voor soort handelingen ze daar doen.’

Extra handen in de zorg

Na een intakegesprek hebben uiteindelijk 35 stewardessen besloten om te kiezen voor een baan in de zorg. Ze volgden in oktober vrijwel allemaal een week lang allerlei online trainingen via De Nationale Zorgklas, die samenwerkt samen met het landelijke initiatief ‘Extra handen voor de zorg’ van de brancheorganisaties en het ministerie van VWS. Dat koppelt (oud-)zorgmedewerkers aan zorgorganisaties die behoefte hebben aan extra personeel.

KLM betaalt voor de stewardessen en stewards de opleiding bij de Nationale Zorgklas en regelt stageplekken. Na de online training begint in de meeste gevallen eind dit jaar een stage van twee maanden. Daarna kunnen de 35 overstappers een mbo- of hbo-opleiding volgen voor een functie in de zorg. Dit wordt betaald door de zorgorganisatie waar ze gaan werken. Alles in samenwerking met ActiZ.

De brancheorganisatie beschouwt de samenwerking met KLM wel als een succes. ‘Door de gelegde contacten is de verwachting dat meer mensen interesse zullen tonen als er meer duidelijkheid is over de plannen voor de toekomst van KLM’, aldus de woordvoerder.

Werkritme regelmatiger

Van de Laar constateert ook dat de 35 stewardessen die wel de sprong aandurven die uitdaging in de zorg juist aantrekkelijk vinden. Ook het werkritme in de zorg is regelmatiger vergeleken met de onregelmatige diensten in de luchtvaart en de fysieke ongemakken van jetlags. Maar de doorslag voor de overstap gaf toch wel: ‘In de zorg maak je het verschil.’

Lees ook: Stewardessen Martine en Denise gaan wél werken in de zorg


Lees hier waarom wij besloten om de kop van dit artikel te laten staan. 


 

6 REACTIES

  1. 35 van de 10.000? Dhr. Baltesen moet bij De Telegraaf gaan werken — als het maar spectaculair klinkt maakt het niet uit of het accuraat is helemaal niet. Of was het dhr. Baltesen ontgaan dat er maar na de vrijwillige vertrekregeling bij KLM verhoudingsgewijs nog maar weinig mensen gedwongen ontslagen hoeven te worden?

  2. Lees alle reacties
  3. De ouderenzorg is zoveel mooier dan dat de titel van dit stuk doet vermoeden.

    Maar voor het luchtvaarpersoneel dat liever een dynamischer doelgroep bedient komt er een nieuwe kans: In de regio Haaglanden heb ik de handen ineen geslagen met ROC Mondriaan, Huisartsenondersteuningsorganisaties, LHV en SSFH. We gaan het scholingstraject aanpassen zodat kansrijke zij- instromers via een BBL traject omgeschoold kunnen worden tot doktersassistente in de huisartsenpraktijk.
    Binnenkort krijgen alle huisartsen uit de regio de kans om zich hiervoor aan te melden. Luchtvaartpersoneel, toerisme personeel en zorgpersoneel dat gemotiveerd is, kan zich ook al melden bij ROC Mondriaan, Den Haag.
    We hebben veel handen nodig in alle deelgebieden van de zorg. En Zorgvisie kan hierbij een positieve rol pakken!

  4. Wat ik heel jammer vind, Mr Baltesen, is dat u een artikel hebt geschreven zonder de feiten juist te hebben. Van de 10.000 stewardessen zijn er 1000 die hebben besloten om te stoppen met vliegen, de rest vind zijn werk nog leuk genoeg en heeft vertrouwen dat hij/zij mag blijven. En van die 1000 gaan de meesten aansluitend met pensioen. Wat dan nog overblijft heeft uiteraard verschillende wensen qua invulling van zijn nieuwe werk pad want er zijn vele sectoren om in te werken…. Dan vind ik het niet zo raar dat er nog 35 overblijven. Plus dat de zorg heel breed is he. Er zijn ook velen die wél voor de zorg kiezen inclusief het ‘konten wassen’, zoals u het erg denigrerend zegt. Alleen dan een andere tak dan de ouderenzorg.

  5. Jammer mijnheer Baltesen om zo de beroepsgroep van een “billen wassen” label te voorzien.
    Als we de afgelopen 10 maanden iets weer geleerd hebben is het de grote betekenins van deze beroepsgroep voor onze samenleving. Blijkbaar is dat u, als redacteur van een vakblad, volledig ontgaan.

  6. Fascinerend voorbeeld van beelden van een beroepsgroep over ander werk.
    Als auditor in de zorg greep mij onlangs een opmerking van een vrijwilliger aan, met een vergelijkbare ervaring: “Ik hikte aan tegen het ‘toilet-gedoe’. Dat hoefde ik toen van de leiding ook niet. Maar gaandeweg ga je er gewoon in mee.”
    Volgens mij moeten over 3 maanden die 35 stewardessen die overgingen naar de zorg weer met hun oud-collega’s gaan praten.

  7. Jammer dat het niet gelukt is om de mensen van de KLM voor het prachtige werk te interesseren. Een kop als deze bij dit artikel helpt natuurlijk dan ook niet. Om het werk van onze hardwerkende verzorgenden en verpleegkundigen te beschrijven als ‘billen wassen’ is Zorgvisie onwaardig!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.