KPMG ziet grote maatschappelijke voordelen van zorgrobot

De toekomstige inzet van robots in de Nederlandse zorg gaat de maatschappij aanzienlijke voordelen opleveren. ‘Vooral voor mensen van 80 jaar en ouder is de komst van de robot essentieel’, zegt Karina Kuperus, partner bij KPMG Health.
zora.jpeg

Robots zorgen er niet alleen voor dat een groot aantal ouderen ook in de toekomst verzekerd blijft van de noodzakelijke zorg. Ze dragen er ook toe bij dat het toekomstige personeelstekort in de zorg voor een groot deel kan worden opgelost, dat huisartsen en thuiszorg ontlast worden en meer capaciteit krijgen voor het leveren van kwalitatief hoogwaardige zorg.

Menselijk contact
‘Vooral voor mensen van 80 jaar en ouder is de komst van de robot essentieel’, zegt Karina Kuperus van adviesbureau KPMG Health. Kuperus: ‘De robots zijn met name in staat ouderen te ondersteunen bij huishoudelijke taken, te helpen bij het ondernemen van eigen activiteiten, bij te dragen aan sociale interactie en een belangrijke rol te spelen bij het verzamelen, analyseren en distribueren van medische data. De inzet van de zorgrobot leidt weliswaar mogelijk tot minder fysieke contacten, maar daar komt een grotere zelfstandigheid voor in de plaats. Dit gaat gepaard met meer gevoel van eigenwaarde en kwaliteit van leven. Deze voordelen lijken belangrijker dan de vaak repeterende, kwalitatief magere contacten die de robot veelal zal vervangen.’

Kosten en baten
Aan de hand van de True Value methodiek heeft KPMG een analyse gemaakt van de maatschappelijke voor- en nadelen van de inzet van robots in de thuis- en huisartsenzorg en hoe deze zich financieel laten vertalen in kosten en baten. Kuperus: ‘Duidelijk is dat niets doen geen optie is. Als we de zorgrobot niet inzetten, lopen in het jaar 2040 ruim 300.000 ouderen zorg mis. Uit onze berekeningen blijkt dat in Nederland in 2040 180 miljoen uur aan zorg nodig is. Als we rekening houden met het feit dat steeds minder mensen in de zorg werkzaam zullen zijn, constateren wij dat slechts 80 miljoen uur aan zorg kan worden geboden. Het tekort van 100 miljoen uur staat gelijk aan de zorg voor ruim 300.000 80+ ouderen. Zonder passende maatregelen is voor hen in 2040 dus geen zorg beschikbaar. Met de inzet van zorgrobots zijn wij in Nederland in staat te voorzien in dit tekort. Bovendien blijft 4 procent extra capaciteit over, waardoor de kwaliteit van de zorg kan worden verhoogd. Uitgaande van de standaard tijdsnormeringen kan binnen vijf jaar 30 procent van de repeterende taken van de thuiszorg worden overgenomen door robots. Voor 2040 komen onze berekeningen zelfs uit op 60 procent.’

Voorspellen
Uit de analyse van KPMG blijkt dat patiënten van 80 jaar en ouder twee keer zo vaak gebruikmaken van huisartsenzorg dan jongere patiënten. Kuperus: ‘Ze zijn goed voor meer dan 40 procent van de visites van huisartsen. Met digitale oplossingen kan het aantal zorgmomenten fors worden teruggebracht. Medische informatie is sneller beschikbaar en de terugkoppeling van behandelinformatie verloopt efficiënter. In een tijd dat huisartsen onder druk staan, veel overuren maken en vragen om minder patiënten, maakt de zorgrobot een wereld van verschil. Van de ongeveer 760 huisartsen die bezig zijn met 80+ zorg, zijn zo’n 140 artsen door de inzet van zorgrobots vrij te maken voor meer tijd en zorg voor patiënten. Gewoonweg door het proces van consulten en visites slimmer in te richten. Er komt voor onze huisartsen dus bijna 20 procent aan zorgcapaciteit vrij. Robots kunnen bovendien een belangrijke rol spelen bij het voorspellen van medische incidenten. Kuperus: ‘Als zij voorzien worden van de juiste data, zijn robots bijvoorbeeld in staat om beroertes of hartfalen bij ouderen te voorspellen. Nu kosten hartfalen en beroertes de gemeenschap jaarlijks zo’n 2,5 miljard euro. Door ‘just in time-zorg’ kunnen deze kosten mogelijk worden uitgesteld of zelfs voorkomen.’

Dossier E-Health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Lees hier de uitlegpagina E-health. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Karina Kuperus heeft blijkbaar een glazen bol, die ik niet bezit, of een hele grote duim(om uit te zuigen)dat ze nu al weet dat van de 760 huisartsen die nu bezig zijn met 80+ zorg er 140 vrijgemaakt kunnen worden door de inzet van zorgrobots. Als ze een beetje zou rondkijken naar de "vaardigheden" van zorgrobots en zich zou verdiepen in de vaardigheden van 80+ ers om van ICT-systemen slimmer gebruik te maken voor conculten en visites dan zou ze niet zulke science fiction vertellen. Wat nu zorgrobot heet heeft nog steeds extra mankracht nodig om te werke. Het verhaal is gespeend van elke werkelijkheidszin en inzicht. Het past meer bij de bestuurlijk wenselijk geachte gedachtenwereld dan bij de werkelijkheid van de 80+- er. Ik mag haar vanaf deze plaats als ze tachtig is veel robotzorg toewensen! W.J.Jongejan, op account van mijn echtgenote

  3. Deze toekomstvisie klinkt mij inmiddels niet meer vreemd in de oren, na het lezen van het boek 'Homo Deus – Een kleine geschiedenis van de toekomst' van Yuval Noah Hariri. Hierin schetst deze auteur een toekomst waarin robots en technologie een impact zullen hebben op ons dagelijks leven die ons nu onvoorstelbaar lijkt. Maar ons heden was voor velen in het verleden ook onvoorstelbaar. Technologisch zal er in de toekomst veel meer mogelijk zijn, met een grote impact op onze leefwereld. De grote vraag blijft hoe wij mensen met nieuwe technologieën (zoals zorgrobots) zullen omgaan. Een aantal zorgorganisaties heeft met zorgrobots al goede resultaten bereikt bij ouderen met dementie: onrustige bewoners in crises worden rustig of krijgt worden gestimuleerd om mee te doen met activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek van het lectoraat Vraaggestuurde Zorg van Hogeschool Utrecht, uitgevoerd in opdracht van IVVU.

  4. Beste heer Stüssgen, mij klinkt deze toekomstviesie okk niet vreemd in de oren, maar daarom geloof ik nog niet in de hyperbole uitspraken van KPMG.
    Verder lees ik in studies dat kleine huisdieren gelijkaardige positieve effecten genereren.
    Vergeef me mijn onwetendheid, maar ik wist niet dat dementie gepaard ging met crises, zoals u ze noemt … ik zou in dergelijk geval eerder menselijk contact apprecieren, dan een robot die mij vraagt of ik hem wil zien dansen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.