Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Top 15 zorginstellingen met ‘thuisgevoel’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De dames THe van zorgvisite.nl zijn inmiddels een begrip. In vijf jaar tijd bezochten zij 125 zorginstellingen in de ouderenzorg en gaven hun oordeel over gastvrijheid.
Dames THe op de fiets.jpg

Dame Hetti Willemse: ‘Wij zetten de thuisvoelen-thermometer er in.’

Het resultaat van die metingen leidt tot scores in de vorm van THekopjes. Vijf theekopjes is de hoogste score. Hetti Willemse en haar collega Tineke van den Klinkenberg zijn er niet om de ouderenzorg te beoordelen of veiligheidsinspecties uit te voeren. Daar zijn toezichthouders als de Inspectie voor de Gezondheidszorg voor. Willemse: ‘Wij zijn van het huiselijke’. 

Jullie recenseren zorginstellingen op basis waarvan?
Wij kijken altijd of er mogelijkheid is tot contact en ontmoeting, zodat je je er niet alleen of eenzaam hoeft te voelen. Of er aandacht is voor het gevoel van vrijheid en bewegingsruimte, voor frisse lucht. Wij proeven of het er goed eten en drinken is. En of de informatie en communicatie verder reiken dan zorg alleen.’

Hoe pakken jullie je bezoek aan?
‘We lopen altijd een rondje om het huis. Dan kijken we hoe het zich verbindt met de omgeving, of de bewoners naar buiten kunnen kijken bijvoorbeeld. Vervolgens gaan we naar binnen. Afhankelijk van wat we aantreffen, lopen we door of melden we ons bij de receptie en vragen we of we even rond mogen kijken. Dat mag altijd. We drinken een kopje koffie, we eten een hapje mee. Een hoogst enkele keer, melden we ons kort tevoren. We willen voorkomen dat er van alles wordt opgepoetst voor onze komst.’

Gebruiken jullie een basis scorelijst?
‘Nee, want anders verdwijnt het spontane karakter van onze visite. Wij gaan onverwachts op bezoek en kijken op basis van onze eigen ervaring. Als wij met een lijst naar binnen gaan, komen we direct in een andere situatie terecht. Wij willen niet belerend of bedreigend zijn. Wij schrijven over het huiselijke. Waarbij we niet schromen de vinger op de zere plekken te leggen. We geven daar meteen ook constructieve tips bij Aan het eind van ons bezoek gaan we snel naar de auto terug en schrijven als een gek onze bevindingen op.’

Kijken jullie ook naar aspecten van de zorg?
‘Nee, juist niet. Daar zijn al veel andere instanties en organen voor. De zorg in woon-zorginstellingen hoort dienstbaar te zijn aan het ‘je thuis voelen’. Kwaliteit van leven en waardigheid zijn belangrijk. Nu zie je dat er veel onder zorg wordt geschaard. Zo is de activiteitenkant geen zorg maar welbevinden, het gewone leven. Wij hebben wel de indruk dat een huis waarin mensen zich thuis voelen, waar het personeel hen aandacht geeft, waar de familie wordt betrokken, dat zo’n huis ook kwalitatief goede zorg levert.’

Wat zijn de goede huizen?
‘Het zit ‘m al in de kleine dingen. Een schaaltje pepermuntjes of appeltjes dat bij de ingang staat. Een piano die zo staat opgesteld dat iedereen die dat wil er op kan spelen. Tuinstoelen met fleecedekentjes, waardoor mensen worden uitgenodigd buiten te gaan zitten. Informatiemateriaal  over uitstapjes in de buurt, activiteiten in huis. In Eindhoven is een huis dat af en toe theatervoorstellingen streamt naar hun huizen zodat bewoners het toch kunnen meemaken.’ 

Welke huizen scoren niet goed?
‘Huizen waar je struikelt over de etens- en waskarren in de gangen, waar boodschappen en informatie via plakbandjes worden aangeplakt, huizen waar de kantoorruimtes op de begane grond zitten, op de mooiste plekken aan de tuin. En waar de mensen die van anderen afhankelijk zijn om naar buiten te gaan op de bovenste verdieping wonen. Dat zijn voor ons van die aspecten die meewegen in het aantal THekopjes.’

Kan je in een oud pand toch vijf theekopjes scoren?
‘Jazeker, het maakt niet uit of je in een oud pand zit of in een nieuwe, grootschalig bent of klein. Het gaat om de visie, om menswaardigheid. Humanitas in Deventer scoort bij ons vier en een half theekopje. Een heel stereotiep woon/zorgcomplex , maar het gewone leven staat er centraal. Ze hebben daar speciaal een medewerker voor die telkens toetst of mensen zich er thuis voelen.’  

Hoe reageren de bezochte instellingen?
‘Men ervaart ons bezoek als constructief en vriendelijk. Wij houden hen als buitenstaanders een spiegel voor en geven concrete tips. We delen ook altijd de ‘Tips van het huis’ die ons opvallen, zodat de huizen weer van elkaar kunnen leren. Medewerkers van de instellingen laten bijvoorbeeld weten dat ze onze recensie gaan bespreken met het Management Team of met de Cliëntenraad of ze zetten het verhaal op de site.’ 

Eregalerij
Onlangs publiceerden de dames THe de top 15 best scorende instellingen. Vier huizen scoren vijf THekopjes.  Dat zijn: Reigershoeve in Heemskerk, De Herbergier in Arnhem, Zonnehuis de Marne in Leens en Jonkerszorg in Hoogwoud. Meer informatie staat op de site. 

Top 15 ouderenzorginstellingen

 

Dossier ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven. 

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.