De invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) zal leiden tot een toename van de structurele regeldruk. Dit gaat 90.000 zorgaanbieders gezamenlijk 8,9 miljoen euro kosten. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het ministerie van VWS is uitgevoerd.
Zorgaanbieders moeten hun bedrijfsvoering aanpassen vanwege
Laten we hopen dat de wet een kaderwet is. Kwaliteit laat zich immers prima definiëren. Wel met verstand van zaken toepassen.
BORGEN dus!!
Volgens mij regelt die wet vooral zaken die zorgverleners eigenlijk uit zichzelf hadden moeten doen. Triest dat daar een wet voor nodig is.
we besteden als zorgverleners zoveel tijd aan kwaliteit dat we geen tijd meer hebben voor de patiëntenzorg
Laat dat dejuridiseren maar weg: de sector zal ontdekt worden door de advocatuur, zodra er iets te halen valt. We gaan Amerika achterna:elke complicatie een zak geld. Bah! Fout gegaan is niet altijd: fout gedaan in de zorg.
Ik denk dat ik het al snap. Er had waarschijnlijk moeten staan: ‘En zorgaanbieders moeten voortaan cliënten informeren over incidenten. Daarbij dienen ze over incidenten waarbij de cliënt zelf betrokken was aantekeningen maken in het cliëntendossier.’
‘En zorgaanbieders moeten voortaan cliënten informeren over incidenten en aantekeningen hierover opnemen in het cliëntendossier.’
FC: Dat incidenten openbaar gemaakt moeten worden, daar kan ik het mee eens zijn. Maar waarom moeten ze in de cliëntendossiers opgenomen worden? Waarom niet gewoon op de website vermelden? Daarbij: hoeveel cliënten lezen hun dossiers?
Of begrijp ik iets niet goed?