Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Kwaliteitswet verhoogt regeldruk voor 8,9 miljoen

De invoering van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) zal leiden tot een toename van de structurele regeldruk. Dit gaat 90.000 zorgaanbieders gezamenlijk 8,9 miljoen euro kosten. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van het ministerie van VWS is uitgevoerd.
Kwaliteitswet verhoogt regeldruk voor 8
Foto: Roos Koole

Zorgaanbieders moeten hun bedrijfsvoering aanpassen vanwege de op handen zijnde invoering van de nieuwe wet, Wkkgz. Zo zijn ze straks bijvoorbeeld wettelijk verplicht om bij het aannemen van personeel zich te vergewissen van het functioneren van de zorgverleners in het verleden. En zorgaanbieders moeten voortaan cliënten informeren over incidenten en aantekeningen hierover opnemen in het cliëntendossier. Deze regels en andere regels zorgen voor een hogere administratieve druk. Het ministerie heeft laten uitrekenen wat dat aanbieders gaat kosten. Gemiddeld zal de Wkkgz de individuele aanbieder per jaar iets minder dan 100 euro gaan kosten.

Te rechtvaardigen

Minister Schippers schrijft hierover in een begeleidende brief: ‘Ik ben van mening dat de lastendruk ten gevolge van de Wkkgz te rechtvaardigen is met het oog op de doelen van de wet: meer waarborgen voor de kwaliteit en veiligheid van zorg, een open cultuur waarin geleerd wordt van gemaakte fouten en incidenten, en een dejuridisering van klacht- en geschilbehandeling.’

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Ik denk dat ik het al snap. Er had waarschijnlijk moeten staan: ‘En zorgaanbieders moeten voortaan cliënten informeren over incidenten. Daarbij dienen ze over incidenten waarbij de cliënt zelf betrokken was aantekeningen maken in het cliëntendossier.’

  3. ‘En zorgaanbieders moeten voortaan cliënten informeren over incidenten en aantekeningen hierover opnemen in het cliëntendossier.’
    FC: Dat incidenten openbaar gemaakt moeten worden, daar kan ik het mee eens zijn. Maar waarom moeten ze in de cliëntendossiers opgenomen worden? Waarom niet gewoon op de website vermelden? Daarbij: hoeveel cliënten lezen hun dossiers?
    Of begrijp ik iets niet goed?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.