Een kwart van het terugbetaalde bedrag gaat naar Woerdenaren die van de Wmo gebruikmaken. Ook Oudewater en Montfoort krijgen compensatie. Het door Woerden ingehuurde Welzorg leverde van januari tot oktober 2007 slechte service. Klanten moesten lang op de bestelling wachten, reparaties werden niet uitgevoerd, huur- en koopprijzen werden door elkaar gehaald en er werden geen offertes gemaakt terwijl dit wel was afgesproken.
Slechte reorganisatie
Welzorg wijt dit aan een slecht uitgevoerde reorganisatie. Volgens regiomanager van Welzorg Gerard Bongers zijn de veranderingen een halfjaar geleden teruggedraaid en is de dienstverlening nu op orde. Hij noemt de claim van Woerden ‘redelijk’.
Wmo-raden
Het grootste deel van de door Woerden geclaimde 130.000 euro vloeit naar de gemeente wegens extra gemaakte personele kosten. Een kwart gaat naar Woerdenaren die gebruikmaken van de Wmo. Of alle gedupeerden een bedrag krijgen of de 32.500 euro in één project wordt gestoken, weet wethouder Haak nog niet. Ze gaat hierover in overleg met de Wmo-raden en gehandicaptenplatforms.
Wmo
Volgens de gemeente hebben zich 200 Woerdenaren bij Welzorg gemeld met klachten. Dertig ervan waren ernstig. Woerden voert de Wmo ook uit voor Montfoort en Oudewater. Omdat de problemen bij Welzorg zich ook voordeden, betaalt de leverancier aan Montfoort bijna 36.000 en aan Oudewater 26.000 euro. Maarssen diende in januari een soortgelijke schadeclaim van 700.000 euro in. Het contract tussen Woerden en Welzorg loopt tot eind 2009. Mogelijk kiest Woerden daarna een andere leverancier. (Het Algemeen Dagblad)