‘Dat mensen niet kunnen overstappen van huisarts is een slecht bericht’, zei Schippers gisteren tijdens het Kamerdebat over de Eerstelijnszorg. ‘We zullen de LHV hier binnenkort over aanspreken.’ Kamerlid Pia Dijkstra (D66) drong tijdens het debat aan op acties van het ministerie om de huisartsen tot actie te dwingen. Hier wil de minister pas aan na een gesprek. Schippers: ‘De vrijheid om van arts te wisselen is de ‘backbone’ van ons stelsel. De LHV en patiëntenorganisatie NPCF hebben een brochure over correct overstappen geschreven en verspreid. Dat en het feit dat de huisartsen in een persbericht beterschap hebben beloofd naar aanleiding van dit bericht, zie ik als positieve signalen. In een toekomstig gesprek zullen we verder brainstormen over oplossingsrichtingen.’
LHV bij Schippers op het matje
Minister Edith wil met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) om de tafel. Het nieuws dat slechts één op de drie patiënten er in slaagt om zich bij een andere huisarts in te schrijven, baart haar zorgen.
Alleen deze laatste reactie kan onze voortreffelijke minister wellicht begrijpen . . . . .
Als je wilt dat iets gebeurt dan moet je dit betalen. Als de minister slim is dan laat ze de NZA uitrekenen hoeveel tijd de huisarts waar de patient vertrekt en waar de patient heen gaat met deze mutatie kwijt is. Geef beiden hiervoor een passende vergoeding en je zult zien dat het werkt. Jules Keyzer
De vraag is eerder, welk belang de huisartsen hebben bij een regelmatige wisseling van de patienten…. Geen! Het kost geld om te wisselen, omdat dat gepaard gaat met een aantal administratieve handelingen. Het kost moeite, omdat men elkaar eerst moet leren kennen. Tot slot zou de nieuwe huisarts het dossier eigenlijk ook moeten lezen.
De patient kan er een voordeel aan hebben, omdat er dan automatisch een nieuwe screening plaatsvindt en daarmee de medicatie ook weer eens gecorntroleerd wordt. Bovendien vegen (gevoeld) nieuwe bezems schoner dan gebruikte.
Tot slot: Het recht van een patient de huisarts te wisselen, heeft als direct gevolg, dat de huisarts (nieuw) het recht heeft deze patient te wijgeren. Dit zegt overigens niets op het grondwettelijke recht op (basale) medische verzorging, dat iedereen in Nederland (nog) heeft.
Ik vernam onlangs vanuit het werkveld dat een huisarts geen zorg wilde verlenen aan een cliënt die in een kleinschalige woonvorm in de buurt ging wonen; directie van het huis kreeg maar niet uitgelegd dat het gewoon om zorg aan huis gaat en niet om verpleeghuiszorg. In de strikte zin wordt je dan beoordeelt/gewogen op waar je woont, lijkt me niet de bedoeling… Ook een beetje ouderwets in de deze tijd dat intramurale concepten verdwijnen en mensen langer ’thuis’ moeten wonen…
Iedereen weet dat overstappen bijna onmogelijk wordt gemaakt.Als je een nieuwe huisarts kunt vinden, die dan ook de moed heeft om je te ‘nemen’, dan heb je geluk. Het hoeft nu eenmaal lang niet altijd goed te gaan tussen arts en patient. Toch, als het je is gelukt om over te stappen, kom je toch beroerd binnen, want het blijft hangen. Minister Schippers heeft groot gelijk dat ze dit aanpakt, want het duurt al decennia. Patienten staan machteloos en dat alles omdat huisartsen geen onderlinge concurrentie wensen. Het is volstrekt uit de tijd.
het basisprobleem is natuurlijk toch, dat je ook een huisarts niet kunt dwingen iedere patiënt die zich meldt, in de praktijk op te nemen. belangrijk is na te gaan, waarom mensen een andere huisarts willen. heeft dat wellicht toch te maken met de intensievere samenwerking van artsen en de vorming van ‘groepspraktijken’, waarin de persoonlijke band tussen patiënt en huisarts minder vanzelfsprekend wordt, alleen al doordat steeds meer artsen in deeltijd werken? en door de nadruk op handelingen in het financiële systeem?
voorkomen moet worden, dat de nadruk op economische regels een grote bedreiging wordt voor de vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt. want juist die kan de basis zijn voor een effectieve en efficiënte organisatie van de zorg.
Het zou natuurlijk fijn zijn als Schippers gelijk echte problemen als de gevolgen van het eigen risico zou willen bespreken.
Er is sprake van vrije vestiging, er bestaan al lang geen onderlinge afspraken meer op lokaal niveau over aannamebeleid van nieuwe Patienten . Als zich nieuwe huisartsen vestigen kunnen ze zich altijd aansluiten bij de lokale huisartsenpost. Er blijken zich niet of nauwelijks jonge huisartsen vrij te vestigen ondanks de mogelijkheid hiertoe. Liever wacht men tot men gratis een bestaande praktijk kan overnemen. Dat komt ervan als als minister geen echte vrije markt inricht en bijv. Goodwill verbiedt. De vrije markt van Schippers is een fictie waar alleen de minister in gelooft. Daarnaast knijpt de minister voortdurend de tarieven af mbv de NZA. Zo is het huisartsenconsult sedert 01012006 start nieuwe stelsel niet gestegen en nog steeds €9,00. De administratieve lastendruk en regelgeving is in 8 jaar verveelvoudigd. Het ondernemersrisico mag niet in de tarieven worden verrekend en zo zijn er nog talloze problemen op ondernemersgebied voor praktijkhouders.