Huisartsen moeten hun spoedlijn altijd binnen dertig seconden opnemen. Dat is een eis waaraan elke huisartsenpraktijk moet voldoen. “Concessies op deze norm zijn niet mogelijk. Het gaat immers om urgente medisch zorg”, aldus de LHV. Als de LHV met de verzekeraars tot een afspraak komt, zullen zij na de zomer huisartsenpraktijken opnieuw controleren op bereikbaarheid van de spoedlijn. De beroepsorganisatie stelt voor om het geld in te houden op het inschrijftarief van 2011.
Variabilisering
De nieuwe maatregelen is een onderdeel van de variabilisering. “De minister heeft eerder zestig miljoen uit het inschrijftarief van de huisartsen gehaald en dit bedrag geoormerkt voor de variabilisering. Huisartsen krijgen macro gezien deze gelden geheel terug als zij voldoen aan een nader te bepalen criterium.” De LHV stelt dat deze variabilisering gebruikt gaat worden voor het uitbannen van onwenselijke situaties zoals het niet opnemen van de spoedlijn binnen dertig seconden.
Slechte bereikbaarheid
Een onderzoek (rapport, pdf) van LHV Huisartsenkring Nijmegen e.o. uit 2011 toonde aan dat een kwart van de patiënten aangeeft doorverbonden te worden met een antwoordapparaat wanneer zij de spoedlijn van de huisarts bellen. De helft geeft aan dat zij niet op de hoogte zijn of de praktijk überhaupt een spoedlijn heeft. Vijf procent van de huisartsen geeft zelf aan dat zij niet voldoen aan de normen. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Uitleg variabilisering door de LHV
Lees meer:
Rapport: Bereikbaarheid Huisartsenpraktijken Nijmegen en omgeving (PDF)
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
De huisarts kan er nauwelijks iets aan doen. De techniek kon gewoon niet meer. Vrijwel 70% van de artsen in Nederland heeft een nieuwe telefooncentrale aangeschaft zonder resultaat.
Ik zie een oplossing in telefonie als dienst op http://www.nulmeting.eu
De LHV is terecht streng in zijn aanpak van onderpresterende huisartsen. Het zou de Orde sieren als ze dit overnam. http://bit.ly/jaHYua
Als arts verbaas ik mij erover dat het zo slecht geregeld is. Er zijn veel huisartsen die een beantwoorder hebben met een keuzemenu, kies 1 voor spoed, maar er zijn er ook nog die dat nog steeds niet hebben. Er geen genoegen nmee nemen en de dokter er op aan spreken, maar ja, stel dat die boos wordt en je hebt hem /haar nog later nodig…. Zo ontstaat de slechte communicatie in de zorg en artsen die denken ‘ik heb mijn zaakjes op orde’ want ik hoor geen klachten….
Ik kan mij helemaal bij roos aansluiten, mijn huisarts is woensdagmiddag en vrijdagmiddag dicht. Ze zijn slecht en beperkt bereikbaar! De assistente is op de gewone lijn maar 3,5 uur per dag bereikbaar!!!!
Spoed moet met spoed beantwoord worden, dat lijkt mij duidelijk.
Maar wat als je de huisarts op maandag belt voor een afspraak en pas donderdag of vrijdag terecht kan?
Ik vind dat dus helamaal niet normaal, mijn ex-huisarts blijkbaar wel……
En in woon niet in dé grote stad, maar in een dorp.
En dit is al jaren zo.
Woensdagmiddag is de praktijk gesloten…terwijl je dan net gemakkelijk met je kinderen naar de huisarts kan, bv wrattenspreekuur.
Nu hebben wij een andere huisarts, een dorp verder en het was behoorlijk wennen.
Wij konden de zelfde dag nog terecht!!