LongWacht opvolger van succesvolle e-healthdienst HartWacht

Door het grote succes van de e-healthdienst HartWacht beginnen longartsen in september met het vergelijkbare programma LongWacht. ‘LongWacht heeft als doel de hoeveelheid opnames te verminderen en de drukte op spoedeisende hulp te reduceren’, aldus cardioloog Igor Tulevski. Ondertussen zet HartWacht zijn eerste stappen in het buitenland.
HartWacht
Foto: FocusCura

LongWacht is een programma voor patiënten met COPD en astma. Met dit programma worden vijfentwintig patiënten vanaf september het eerste halfjaar op afstand begeleid en gevolgd. ‘Aan de hand van metingen en vragenlijsten die vantevoren worden gemaakt, wordt er gekeken naar de juiste behandeling voor de patiënten. Tevens ontvangen patiënten adviezen waar nodig. Met LongWacht hoopt men opnames te voorkomen en het aantal bezoeken aan de spoedeisende hulp te verminderen’, aldus Tulevski, cardioloog en medeoprichter van Cardio Centra Nederland.

LongWacht is een product van FocusCura, een organisatie die mensen helpt langer zelfstandig te blijven. Tevens is FocusCura een partner van HartWacht, wat als de voorloper van LongWacht beschouwd kan worden. Naast FocusCura is HartWacht een initiatief van het Zilveren Kruis en Cardiologie Centra Nederland.

HartWacht

Met HartWacht wordt de zorg met behulp van nieuwe technologieën gepersonaliseerd en dicht bij de patiënt gebracht. Hartpatiënten kunnen via een app waarden als bloeddruk en hartslag monitoren en naar een cardioloog sturen. De gegevens die de patiënt meet worden automatisch opgeslagen in het Elektronisch Patiënten Dossier – op afstand wordt hier door cardiologen naar gekeken. ‘Er wordt pas alarm geslagen indien er door cardiologen een bepaalde trend wordt waargenomen of wanneer limieten worden bereikt. Cardiologen komen dan in actie’, aldus Tulevski.

‘Meer dan 85 procent van de problemen lossen we op met een mailtje of telefoontje en bij 10 tot 15 procent wordt er actief meegekeken door een cardioloog. De werkdruk van cardiologen wordt hierdoor ontlast en de interactie tussen patiënt en dokter wordt onafhankelijk van plaats en tijd.’ Wat Tulevski benadrukt is dat HartWacht de zorg niet in vorm verandert, maar wel in inhoud.

Uitbreiding naar het buitenland

De telemonitoringsdienst HartWacht is een groot succes. Zo kreeg 64 procent van de patiënten binnen drie maanden hun hoge bloeddruk omlaag. Door de goede uitkomsten neemt het aantal aanmeldingen in rap tempo toe.

Het succes leidt ertoe dat HartWacht wil uitbreiden naar het buitenland. ‘We hebben al concrete afspraken met Denemarken, maar willen ook graag uitbreiden naar Azië of Afrika. Het is van groot belang dat onze kennis wordt geëxporteerd. Door het onafhankelijk maken van de locatie en interactie tussen patiënt en dokter kunnen we ook patiënten in Azië en Afrika behandelen. Dit is nodig omdat de vraag naar zorg daar ontzettend is toegenomen, terwijl er een tekort is aan artsen. Patiënten die daar problemen hebben zouden ook naar Nederland kunnen komen voor een behandeling. Daarna kunnen zijn op afstand worden gecontroleerd. Nazorg is ontzettend belangrijk’, aldus Tulevski.

Digitalisering

Volgens Tulevski is digitalisering van de zorg essentieel. ‘Het is raar dat men alles vanuit huis kan regelen, maar het regelen van zorg vanuit huis een lastige opgave blijft. Als mensen klachten hebben moeten zij reizen om data te verzamelen – dit terwijl deze data eigenlijk vanuit huis verstuurd kan worden. Uitwisseling van gegevens is van essentieel belang en dit is dan ook een van de grootste voordelen van HartWacht.’

Hartwacht wordt aangeboden aan tweedelijns patiënten. Met behulp van thuismonitoring kunnen patiënten sneller terugverwezen worden naar de eerste of nuldelijn zorg.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.