Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Maartenskliniek laat zich online door patiënten beoordelen

Mario Gibbels
Patiënten van de Sint Maartenskliniek kunnen online hun mening geven op de website van de kliniek.
Maartenskliniek laat zich online door patiënten beoordelen

Sinds deze maand kunnen patiënten van de Sint Maartenskliniek hun oordeel over en ervaringen met het ziekenhuis delen met anderen. De Maartenskliniek is het eerste Nederlandse ziekenhuis dat zijn patiënten in staat stelt om hun mening te delen op de eigen website, aldus het ziekenhuis.

Helft Nederlanders wil patiëntervaringen lezen

Eigen patiëntenonderzoek maar ook landelijk onderzoek afkomstig van de HealthTracker® en Motivaction laten zien dat tot 50 procent van de patiënten patiëntbeoordelingen uit de eerste hand wil lezen op de website van het ziekenhuis zelf, schrijft de Sint Maartenskliniek. Daarnaast zouden patiëntervaringen tot de top-3 van informatiebehoefte bij patiënten behoren.

Beoordelen naar eigen inzicht

Met de publicatie van beoordelingen wil de Maartenskliniek patiënten in staat stellen om hun verhaal te doen. De reacties worden via online patiënttevredenheidsonderzoek verzameld. Patiënten beoordelen met een rapportcijfer de zorg, communicatie, kennis en faciliteiten van het ziekenhuis en zijn personeel. Daarnaast kunnen zij in eigen woorden hun ervaring toelichten. De beoordelingen zijn gerangschikt naar behandeling zodat de lezer makkelijk de meest relevante reacties kan vinden. Alle inzendingen worden door de Maartenskliniek gepubliceerd met in achtneming van een aantal basisvoorwaarden zoals fatsoensnormen en privacybescherming.

Kwaliteit

“Door ervaringen letterlijk te publiceren, geven we inzicht in de kwaliteit van onze zorg. Na het lezen van de patiëntervaringen weten toekomstige patiënten beter wat hen te wachten staat. De feedback biedt ons als ziekenhuis nuttige informatie die we gebruiken bij het verder verbeteren van de zorg,” aldus Berthe de Jong van de raad van bestuur van de Sint Maartenskliniek.

Pilot

In de pilotfase is gestart met het verzamelen van ervaringen voor de orthopedische behandelingen in Nijmegen. Verdere uitbreiding naar andere behandelingen volgt in de toekomst, aldus het ziekenhuis. (Sint Maartenskliniek – ictzorg)

2 REACTIES

  1. Het is niet helemaal correct dat de Maartenskliniek het eerste Nederlandse ziekenhuis is dat zijn patiënten in staat stelt om hun mening te delen op de eigen website.
    Het HagaZiekenhuis en Deventer Ziekenhuis doen dit ook en zijn hiervoor gaan samenwerken met ZorgkaartNederland. Deze site is een initiatief van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) en uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. Door de deelname van de NPCF wordt de onafhankelijkheid geborgd. Op 23 juni heb ik op het Zorgmarketingfestival samen met Danny van den IJssel van ZorgkaartNederland een sessie gegeven over o.a. de redenen waarom het HagaZiekenhuis deze stap heeft gezet. De slides zijn hier te vinden: http://www.slideshare.net/repflug/de-online-kans-voor-haga-ziekenhuis

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.