TERECHT: Zorgplichten bij medische incidenten

De vraag hoe om te gaan met incidenten in de zorg blijft actueel. De woorden ‘Niemand was in mij geïnteresseerd’, afkomstig van een ernstig gedupeerde patiënt (NRC Handelsblad 14 en 15 april 2018), zijn illustratief. Zij tonen hoe belangrijk het is oog te hebben voor goede nazorg, ook juridisch gezien.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Illustratie: Pluisproducties

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) bevat regels over het informeren van de cliënt en de dossierplicht na een incident met merkbare gevolgen. Daarnaast geeft de Gedragscode Openheid medische incidenten (GOMA) van De Letselschade Raad belangrijke aanbevelingen voor een zorgvuldige reactie na een medisch incident. Openheid is telkens het uitgangspunt. Wat dit precies betekent, blijkt in de praktijk echter niet voor iedereen duidelijk.

De uitspraak van het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg (CTG) van 8 maart 2018 (ECLI:NL:TGZCTG:2018:67) behandelt de zorgplichten bij een schadeveroorzakend incident. Het CTG geeft aan dat het aanbieden van excuses niet altijd hoeft samen

0
9

Wilt u onbeperkt toegang tot de Zorgvisie magazine artikelen?

De Zorgvisie magazine artikelen zijn exclusief voor onze Zorgvisie Professional abonnees. Deze abonnees ontvangen 12x per jaar een print exemplaar van Zorgvisie magazine en hebben volledig en onbeperkt toegang tot de gehele website, inclusief het digitale archief van de printexemplaren van Zorgvisie magazine.

Hebt u een Zorgvisie Compact abonnement en wilt u ook alle magazine artikelen lezen? Dat kan, sluit dan uw abonnement over naar een Zorgvisie Professional abonnement.

Heeft u al een Zorgvisie Professional abonnement? Log dan hier in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.