Kentalis is verheugd met deze score omdat naast meerwaarde voor de cliënt, ook meerwaarde voor de maatschappij én voor de medewerkers drijfveren voor de fusie waren. Na berichten over een positief exploitatieresultaat en efficiencyverbeteringen in 2009 die op meerwaarde voor de maatschappij wijzen, kan de organisatie nu ook melden dat de medewerkertevredenheid in orde is. Aan een vergelijking met de tevredenheid in de verschillende organisaties vóór de fusie wordt nog gewerkt.
Veranderingen
Na de fusie is er heel wat veranderd op de werkvloer. Regio’s zijn anders ingedeeld, sommige medewerkers hebben een andere manager gekregen en de ondersteunende diensten zijn samengevoegd. Toch scoort Kentalis beter dan de top-3 organisaties uit de VGN-benchmark op de punten bereidheid tot extra inzet (7,9), goede samenwerking met directe collega’s (7,8) en wil om te ontwikkelen binnen het vakgebied (8,1).
Kennischatbox
Dat laatste hangt mogelijk samen met de structuur voor kennisuitwisseling die in de fusieorganisatie is opgezet. Er is een landelijke inhoudelijk raad ingesteld, er zijn kenniskringen gevormd en er worden kennisdagen georganiseerd. Verder is het computersysteem KIM in gebruik genomen, een soort kennischatbox, waarmee medewerkers door het hele land kennis en ervaringen uitwisselen.
Loyaliteit
Op loyaliteit aan de organisatie scoort Kentalis met een 7,1 iets lager dan het gemiddelde (7,3) in de VGN-benchmark. Mogelijk voelen de medewerkers zich nog niet zo verbonden met de fusieorganisatie als met hun ‘oude’ werkgevers.
Slechte naam fusies
Kentalis volgt de ontwikkeling in de organisatie nauwgelet. Na de debacles met grote fusieorganisaties in de care zoals Philadelphia en Meavita, wil de organisatie een voorbeeld zijn van een fusieorganisatie die wél voordelen weet te realiseren op het gebied van kwaliteit, efficiency én werkklimaat.
Cliënttevredenheid
Kennisdeling en kennisborging moeten vooral ook meerwaarde bieden aan de cliënten. Deze hebben nu bovendien landelijk toegang tot diverse diensten die vóór de fusie alleen beschikbaar waren voor de cliënten van een van de afzonderlijke organisaties. Eind 2010 gaat de klantenraadpleging van start die duidelijk moet maken of Kentalis ook het hoofddoel van de fusie gaat behalen. Zorgvisie – Berber Bast