Verbeterd zorgpad Eerste Harthulp: 20% extra opnamecapaciteit en halvering ambulancestops
Snellere diagnostiek, een vlottere patiëntenstroom en een aanzienlijke toename van de capaciteit om acute hartpatiënten te behandelen. Dat zijn de belangrijkste resultaten van een ambitieus en succesvol project van de Eerste Harthulp (EHH) van het St. Antonius Hartcentrum in Nieuwegein. Het project kwam voort uit noodzaak, en kwam tot stand dankzij het samenbrengen van kennis, inzicht in data en bereidheid bij iedereen in de keten om veranderingen door te voeren.Twee ambulancestops per dag: dat moest anders
Als het even te druk is op de eerste harthulp, wordt een ambulance naar ander hartcentrum verwezen. Hier zijn goede afspraken over gemaakt met de betrokken zorgorganisaties. Dit kwam bij het St. Antonius echter te vaak voor. Op het hoogtepunt moest de EHH van het St. Antonius vanwege overbelasting gemiddeld twee keer per dag de deuren sluiten. In totaal kwam dit neer op ongeveer een maand per jaar waarin het ziekenhuis geen acute hartpatiënten kon opnemen, met als gevolg: extra druk op andere hartcentra in de regio. Dat móest dus echt anders.
Van gefragmenteerde inspanningen naar een uniform herontwerp
Diverse kleinschalige verbeteringen in het acute proces hielpen onvoldoende en dus was een breder, gecoördineerd herontwerp noodzakelijk. Het St. Antonius lanceerde een ziekenhuisbreed initiatief om het EHH-traject te stroomlijnen. Interne teams leidden het verbeterinitiatief en Medtronic Integrated Health Solutions (IHS) ondersteunde hen.
De teams startten met diepgaande interviews met zorgprofessionals van cardiologie, radiologie, klinische chemie en verpleegafdelingen. De combinatie met een datagestuurde analyse, zorgde ervoor dat zowel de inzichten van professionals als de operationele realiteit de basis vormden voor een uniform herontwerp.
Een uitgebreide inventarisatie en beoordeling van knelpunten in de patiëntreis, van intake tot ontslag, bracht inefficiënties aan het licht. Deze inzichten maakten de weg vrij voor een volledig herontwerp van het EHH-zorgpad dat aansluit op de visie van het Hartcentrum: het bieden van tijdige, hoogwaardige zorg aan elke hartpatiënt.
Het team ontwikkelde een routekaart met concrete interventies in de drie belangrijkste fasen van het EHH-zorgpad:
- Intake en triage
Een slim verpleegkundig triagesysteem bepaalt snel de urgentie per klachtenbeeld, zodat de patiënt direct door de juiste zorgverlener wordt geholpen. Daarnaast is er betere afstemming met regionale partners en huisartsen. Verwijzingen zijn gerichter en tijdiger, waardoor de afdeling beter is voorbereid voordat patiënten op de EHH arriveren.
Ook is een nieuw escalatieprotocol ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Spoedeisende Hulp (SEH). Dit zorgt voor duidelijkere communicatie en een snellere herverdeling van de patiëntenstroom tijdens momenten van hoge druk. Hierdoor functioneren de SEH en EHH samen effectiever als één acuut zorgteam. - Behandeling binnen de EHH
Nieuwe diagnostische technologieën, waaronder snelle troponine point-of-care-tests, verkorten de diagnostische (wacht)tijd van vier naar twee uur. Stabiele patiënten worden behandeld in comfortabele ligstoelen in plaats van bedden. Dit versnelt de doorstroom, terwijl het comfort en de veiligheid voor patiënten behouden blijft. - Uitstroom van patiënten en ziekenhuiscapaciteit
Ongeveer de helft van de EHH-patiënten moet na stabilisatie op de EHH worden opgenomen voor vervolgbehandeling. Optimalisatie van de EHH-ontslagplanning en het beschikbaar maken van klinische bedden zorgen ervoor dat de EHH elke volgende acute patiënt zonder vertraging op kan vangen.
‘Hildelies van Oel: “Het succes zit niet in één maatregel, maar in de gezamenlijke inspanning van alle betrokkenen uit de hele acute zorgketen en ondersteunende afdelingen. Steeds stond één vraag centraal: hoe zorgen we dat de patiënt op het juiste moment en de juiste plek de zorg krijg die hij nodig heeft? Dat is richting die we op moeten gaan in een zorgstelsel dat steeds meer onder druk staat.”‘
Mooie resultaten door gezamenlijke inspanning
De impact is groot. Ambulancestops als gevolg van capaciteitsoverbelasting zijn met 50% gedaald. Bovendien is de opnamecapaciteit van acute hartpatiënten met 20% toegenomen. Het St. Antonius Hartcentrum kan nu aanzienlijk meer patiënten bedienen met hetzelfde aantal zorgprofessionals, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Door het samenbrengen van klinische teams, ziekenhuisleiderschap en externe expertise op het gebied van gezondheidszorgsystemen, ontwikkelde het St. Antonius praktische, duurzame processen. Het teamwork en aanpassingsvermogen dat betrokkenen in dit traject hebben laten zien, is bewonderenswaardig en ook essentieel om deze resultaten te bereiken, Evenals het continu op de eerste plaats zetten van het belang voor patiënten. Het opnieuw ontworpen EHH-zorgpad is hiermee een mooi voorbeeld van hoe ziekenhuizen, het hoofd kunnen bieden aan de uitdagingen in het huidige zorgsysteem.
Auteurs:
Hildelies van Oel – Afdelingshoofd Cardiologie, EHH en CCU St. Antonius Ziekenhuis Nieuwegein
Sander Boonstra – Senior Consultant IHS