De NZa ziet in de meeste zorgsectoren een daling in meldingen, maar het aantal meldingen over zorgverzekeraars neemt toe in het vierde kwartaal. ‘Dit is met name te verklaren door de meldingen over het contracteringsproces tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars’, schrijft de NZa. ‘Ook stelden burgers vragen over hun verzekeringen. Ze wilden bijvoorbeeld weten of hun behandeling vanuit de basisverzekering of aanvullende verzekering wordt vergoed.’
Meldingen
Burgers wisten de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in 2016 te vinden voor meldingen van hun problemen in de zorg. Zo meldden burgers dat ze een hoge rekening ontvingen bij de tandarts, zonder een offerte vooraf te krijgen. Ook veel voorkomend waren meldingen van burgers die vonden dat ze geen gesprek hadden gehad bij hun apotheek, maar hiervoor wel moesten betalen. Tot slot meldden burgers dat ze het ziekenhuis hebben bezocht in 2016, maar onverwacht hun eigen risico betalen over 2015.
Interventieteam
Sinds 2016 heeft de NZa een Snelle Interventieteam (SI-team). Het SI-team pakt snel en zichtbaar meldingen op, aanvullend op de bestaande toezichtsgebieden. In 2016 waren dit bijna 400 meldingen. Zo controleerde het SI-team of ggz-aanbieders hun wachttijd op de website vermelden, ging zij in gesprek met tandartsen die geen offerte verstrekten en legde zij signalen voor bij verzekeraars over hun dienstverlening. Daarnaast sprak het SI-team apothekers aan waarbij het niet helder was of zij een begeleidingsgesprek gevoerd hadden, terwijl het wel op de rekening stond.
Dossier Governance
In het dossier governance staan artikelen over de wijze van besturen, de gedragscode en het toezicht op organisaties.