Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Meetweek App halveert administratieve lasten

Mark van Dorresteijn
Het invoeren van kwaliteitsgegevens voor het programma Zichtbare Zorg in de verzorging, verpleging en thuiszorg (VVT) kan de helft sneller door te werken met de Meetweek App voor de iPad. Dat stelt Ruben Leijnse, directeur zorg bij Cegeka.
Meetweek App halveert administratieve lasten

“In de VVT moet eens per jaar een vragenlijst worden ingevuld voor alle interne cliënten en steekproefsgewijs voor externe cliënten”, legt Leijnse uit. “Een behoorlijk aantal lijsten die op papier worden ingevuld. Vervolgens moeten deze nog in de computer worden ingevoerd. Dat is dubbel werk en bovendien foutgevoelig. Daar rekent de Meetweek App mee af.” Leijnse verwacht dat zorgorganisaties de helft of zelfs meer kunnen besparen op tijd en kosten.

Leuker en efficiënter

De iPad moet het invullen van de lijsten ook leuker maken. “Niemand in de zorg zit te wachten op een hele week lijsten invullen”, pleit Leijnse. “Het wordt opeens een stuk interessanter als personeel met de iPad mag werken. We hebben de app zo ingericht dat iedereen er direct mee kan werken. Daarbij rekent het programma zo veel mogelijk af met dubbel werk. De gegevens van cliënten staan bijvoorbeeld al in het systeem, deze hoeven slechts geselecteerd te worden.”

Meetweek App

Na aanmelding op de webportal van Cegeka kunnen zorginstellingen hun cliëntenbestand toevoegen. Vervolgens wordt de app geïnstalleerd op de iPad via de App Store. De vragenlijsten worden direct bij de cliënt ingevuld, dit kan ook zonder internetverbinding. De gegevens worden automatisch opgeslagen in het datacenter van Cegeka. De zorginstelling kan de resultaten nog controleren op de webportal. Als alles correct en akkoord is, kan de gebruiker het bestand doorzetten naar de website van Zichtbare Zorg. (ICTzorg – Mark van Dorresteijn | Twitter)

9 REACTIES

  1. Mooi, die besparing, maar dan zul je toch eerst Ipads aan moeten schaffen als zorgorganisatie en zo’n besluit neem je niet in een paar weken.Maar het werkelijke probleem van de meetweken lost ook de app niet op. Namelijk: de deels onzinnige vragen in de lijsten en het feit dat het mede door het pas veel later inzichtelijk krijgen van de eigen aangeleverde gegevens, niet of nauwelijks helpt om de kwaliteit van zorg te verbeteren. En daar zijn de meetweken mi wel voor bedoeld.
    Dus met de app vervangen we de pen door de app, bespaart vast en zeker, maar voor kwaliteit doet het niets.

  2. Lees alle reacties
  3. @ Jan C
    Ik juich de automatisering toe!
    Absoluut.
    Ik zie alleen niet de meerwaarde van de app t.o.v. van de standaard ZiZo applicatie die zo beschikbaar is voor iedereen. En neig inderdaad naar de verkapt reclame zoals Hans die noemt. Dus hoezo eerste 5 reacties weerstand tegen verandering? Ik stel inhoudelijke vragen bij de meerwaarde van de app. niet van de automatisering van de NVZ.
    Naar mijn idee een te voorbarige conclusie dus.

  4. Als bouwer van grote ICT systemen (1963-1996) hadden wij meer moeite met de acceptatiegraad van de mensen die er mee gingen werken dan met de bouw die met aan aantal hoogopgeleide IT mensen soms enkele jaren duurde.
    Veel hoorde je de kreet: “Zoals we het nu doen (handmatig) loopt het toch goed” en meer van die uitlatingen. Mijn reactie was altijd: “Kun jij je voorstellen dat je over enige tijd dit systeem te vuur en te zwaard aan het ophemelen bent als de uitvinding van de eeuw” (en zulks geschiedde ook). Wij noemden dat: Weerstand tegen veranderingen (zoals de eerste 5 reacties ook duidelijk aangeven)SUCCES ermee.

  5. Het is een goede ontwikkeling maar ik heb grote vraagtekens bij de beveiliging: Deze patiëntengegevens worden kennelijk via het internet getransporteerd, en dat is gezien het open karakter van het netwerk waarbij gegevens via derde partijen gaan – afhankelijk van welke gegevens er precies over en weer gaan – in strijd met de wet. Ook bij versleuteling.
    Dit soort ontwikkelingen juich ik erg toe, en het is jammer dat er nog onvoldoende wettelijke kaders zijn waarin men veilig een dergelijk programma kan ontwikkelen.

  6. Het maakt het misschien leuker, maar echt makkelijker en 50% tijdsreductie lijkt me overdreven.
    Bij ons worden de lijsten direct digitaal ingevuld en daarna neemt de praktijkverpleegkundige de lijsten van haar eigen woongroepen door. Als het nodig is vindt er nader overleg plaats tussen praktijkverpleegkunidge en teamleider. Voor 8 bewoners kost het de teamleider maximaal 1 dagdeel voor het invullen eventueel nog een uurtje voor overleg met de praktijkverpleegkundige. Voor de medische vragen heeft de praktijkverpleegkundige contact met de arts. Door het webbased invullen is het voor iederen die toegang heeft in te zien wat er ingevuld is en kan dit zonodig worden aangevuld. De papieren lijsten zijn bij ons echt verdwenen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.