Het is de langste overeenkomst die een zorgverzekeraar en een zorgaanbieder ooit tekenden. Bas Leerink, bestuurslid Menzis, legt uit dat zij samen met Lentis willen inzetten op doelmatigheid. “We willen meer richting de eerste lijn bewegen, van klinisch naar ambulant. Dat kunnen we niet alleen.” Ook Bert van der Hoek, bestuursvoorzitter Lentis, is van mening dat zij samen sterker staan. “Het gaat om het garanderen van blijvende toegang tot goede zorg nu en in de toekomst. Die toegang staat op het spel want de zorgeuro en zorgprofessional worden steeds schaarser terwijl de zorgvraag groeit.”
Van klinisch naar ambulant
De verschuiving van klinische zorg naar ambulante zorg is een belangrijk punt in de samenwerking. De tarieven voor de Zorgverzekeringswet zijn nu nog onvolkomen, vindt Van der Hoek. “Het rendement van de klinische zorg is op dit moment positief, en bij ambulant negatief. Dat zijn verkeerde prikkels die het toekomst bestendig maken van de zorg belemmeren. Dat moet anders.” Hij pleit ervoor de zorg dichtbij aan te bieden, zo eenvoudig als kan en uitgebreid als moet. Dat betekent ambulantisering, het versterken van de eerste lijn en waar nodig doelgericht inzetten van de tweede lijn. “De focus ligt op terugkeer naar volwaardig burgerschap. Mensen moeten meer regie houden over hun eigen leven. Daarom willen we de zelfredzaamheid versterken. Dat betekent wel dat we meer hulp moeten bieden in de directe omgeving van mensen met eenvoudige of complexe psychische klachten.” E-health en personal health records spelen daarbij ook een grote rol volgens de voorzitter. “Dat wordt lastiger voor de ernstig chronische patiënten, maar ook daar moeten we naar voren bewegen. Het gaat om vooruitgang ten opzichte van hun huidige situatie.”
Bureaucratie
Verminderen van bureaucratie is een ander onderdeel waar de partijen op inzetten. Verzekeraars, instanties en wet- en regelgeving zijn de zorgprofessional nu nog teveel tot last. Van der Hoek: “We gaan uit van vertrouwen en willen van controle van bovenaf naar verantwoording van onderaf.” Leerink erkent dat verzekeraars soms nog te veel vragen van zorginstellingen. “De professional moet wel met plezier blijven werken. Die kan dan meer tijd aan de patiënt besteden. We moeten de professional meer vertrouwen en minder vooraf vragen. Voorbeeld is de dubbele registratie die nu speelt in de ggz. Met Lentis willen we toe naar een systeem waarbij we alleen volgens registratie via dbc’s werken en afstand nemen van de NZa-parameters. Dat voorstel willen we bespreken in het komend overleg met VWS en de NZa.”
Tijdens dit overleg willen Lentis en Menzis ook kijken naar de indicatiestelling door het CIZ. Van der Hoek: “Die mensen doen hun best maar het is een bureaucratisch en kostbaar proces wat professionals ook prima zelf kunnen doen. Het zorgt voor een gevoel bij de zorgverlener dat zij niet vertrouwd worden. Kortom, wat we nodig hebben is een wet- en regelgeving opschudactie.”
Samenwerking
Uiteindelijk moet de samenwerking de zorg twintig procent kosteneffectiever maken. Daartoe zijn de partijen bezig de concrete doelen op te stellen. Volgens Leerink is het daarom nog niet duidelijk hoeveel de samenwerking precies op gaat leveren. Van der Hoek vult aan dat de samenwerking “inhoudsgedreven en toekomstgericht” is. “De samenwerking vormt daardoor geen bedreiging voor de keuzevrijheid van de patiënt en de resultaten zullen ook beschikbaar zijn voor andere zorgaanbieders en zorgverzekeraars.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)
Lees ook:
Lentis neemt cliëntenraad mee naar Menzis
Schippers zet in op beddenreductie ggz
Aantal bedden stijgt in ggz
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
prima plan om voor langere tijd afspraken te maken. Dit versterkt de continuiteit van zorg en maakt verbeteringstrajecten mogelijk.