Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Mierau: ‘Preventie hoeft zich niet terug te verdienen’

Corine Lutz
Volgens Jochen Mierau zijn hardere doelen op het gebied van preventie nodig. “We moeten zorg en preventie op dezelfde manier behandelen”, zegt Mierau. “Preventie hoeft zich daarbij niet terug te verdienen. Het gaat om een andere manier van kijken naar bewijs voor preventie.”
Jochen Mireau
Jochen Mierau, hoogleraar economie van de volksgezondheid en wetenschappelijk directeur van Lifelines.
Premium

Het is al langere tijd

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    1 REACTIE

    1. De grootste preventiekansen liggen, en dat is eerder bewezen, bij het weer inrichten van kennis en kunde om de Lichamelijke Opvoeding thuis en op school weer tot primaire gezondheidswinst te laten leiden. Het spelenderwijs ( bewegen dus en niet zitten) opbouwen en inregelen van alle lichaamsfuncties bij het aanwezig zijn van gunstige omgevingsomstandigheden ( rust , reinheid en regelmaat, dus geen overdaad of pamperen, stress, haast, ruzie, onverantwoordelijke ouders) geeft kinderen een zelfstandige neiging om de opgebouwde gezondheid uit te bouwen en te bewaren. Jonge kinderen zijn de felste tegenstanders van roken, alcohol, energieverspilling, oorlog en ellende , als ze daar uitleg over krijgen. Laten we die spirit niet meer bij ze weg nemen.
      De crisis zal zich eerst helaas nog blijven verdiepen, omdat de grote opbouw van chroniciteit onder de jongste jeugd met haar intensieve zitgedrag en haar “beeldschermverslaving'” nog leidt tot grote achterstanden en problemen in het steun- en bewegingsapparaat, gevolgd door de moeizame ontwikkeling en inregeling van het neurohormonale apparaat en de hogere hersenfuncties. We lezen er er nu veel over.
      Gymnastiek was ooit de wetenschappelijk onderbouwde hygiënemaatregel ( onderdeel Schoolhygiëne) die de lichamelijke en mentale weerbaarheid in bovenbeschreven samenhangende orgaansystemen hielp op te bouwen. Na grote denkers als Comenius, Descartes, Bacon, Rousseau, Froebel, Pestalozzi, Per Henrik Ling, was het de arts en feitelijk neurowetenschapper ( rond het kinderbrein!) dr. Maria Montessori die eenduidig de weg aanwees van eerst het “reptielenbrein” goed laten ontwikkelen (spelen!, bewegen!) en dan zo via het limbisch systeem (m.b.v. ouderliefde) ook de hogere hersenfuncties als gedragsvorming en leervermogen goed ontwikkeld te krijgen. We zijn hier in navolging van de VS, waar deze kennis zich nauwelijks breed ontwikkelde, het land waar de jeugd het het meest moeilijk heeft om die ontwikkeling naar goede gezondheid en een gezond verstand te kunnen bereiken. De wet op verplicht gymnastiek in het Onderwijs is er pas na een halve eeuw geruzie in onze verzuilde politiek gekomen door toedoen van de bezetters, die al een eeuw de vruchten van dit preventiekanon konden plukken. Laten we niet wachten tot Poetin ons opnieuw de minder vreedzame kracht van een gezonde jeugd komt afdwingen. Politiek, let op uw saeck!

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.