Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

mijnPraktijk voorkomt onderbezetting in de huisartsenpraktijk

Mark van Dorresteijn
Marieke Boot, communicatiemedewerker RheiGroup, doet met de app mijnPraktijk mee aan de Health app award 2015. ‘Een aantal jaar geleden kwam een collega bij de huisarts voor een consult. Hij zag dat de arts in kwestie de administratie niet op orde had, door het gebrek aan overzichten voor verlofuren van het personeel. Hij wist ook niet hoeveel uur iedereen had overgewerkt. Overal in de praktijk hingen losse lijstjes en briefjes. Roosters werden in Excel gemaakt en vervolgens uitgeprint. Kortom: er was geen duidelijk overzicht voor de medewerkers binnen die praktijk’, aldus Boot.
mijnPraktijk voorkomt onderbezetting in de huisartsenpraktijk

Artikel door: Ruby Harteman, contentmanager Mobile Doctors

Het uitgangspunt van de mijnPraktijk app is om problemen binnen een praktijk gemakkelijk op te lossen, zoals het omzetten van onderbezetting naar voldoende bezetting. Het automatisch bijhouden van personeelsuren en transparantie zijn belangrijke elementen binnen de app. Wanorde verandert in orde binnen de praktijk, met de smartphone in de hand. De app is plaats- en tijdonafhankelijk. Niet alleen de praktijkmanager, maar alle medewerkers binnen de praktijk hebben inzicht in elkaars rooster en kunnen acties uitvoeren met de app.

Waarom doet u mee met de Health app award?

‘Wij zijn een bedrijf die helemaal niets met zorg van doen heeft, maar wel met HR. Des te leuker is het voor ons om mee te doen aan deze wedstrijd, om er toch voor te kunnen zorgen dat we verlichting brengen binnen huisartspraktijken met een simpele mobiele applicatie. Met deze app zorgen we ervoor dat de zorgverlener een goede band met de patiënt behoudt, aangezien de app een simpele transparante oplossing voor onder andere de personeelsplanning biedt. We bevorderen op die manier het contact tussen het personeel van een praktijk. Met de Health App Award willen we laten zien dat we anders dan anderen een oplossing bieden aan praktijken en wel voor het personeel.’

Waarom denkt u dat u kan winnen?

‘Omdat wij een innovatieve app hebben ontwikkeld om de medewerkers binnen een praktijk te voorzien van een glimlach. Ze hebben met het gebruik van de app hun praktijk op orde. Geen opgeprikte losse lijstjes met roosters meer, geen moeilijkheden meer tijdens het vinden van vervanging. Wij zorgen voor blije artsen en assistentes.’

Waarom is uw app zinvol?

‘Het uitgangspunt van deze app is om problemen binnen een praktijk gemakkelijk op te lossen, zoals het omzetten van onderbezetting naar voldoende bezetting. Het automatisch bijhouden van personeelsuren en transparantie zijn belangrijke elementen binnen de app. Wanorde verandert in orde binnen de praktijk, met de smartphone in de hand. De app kan thuis, vanuit bed, bediend worden. Bijvoorbeeld bij ziekmeldingen. Niet alleen de praktijkmanager, maar alle medewerkers binnen de praktijk hebben inzicht in elkaars rooster en kunnen acties uitvoeren met de app.’

Wie wordt er beter van?

‘Iedereen die werkzaam is binnen een (huisartsen)praktijk. Dat zijn dus de artsen, de praktijkmanagers, de assistentes en de rest van de ondersteuners in de praktijk. Uiteindelijk ook de patiënt, omdat artsen en assistentes meer tijd overhebben om aan de patiënt te besteden dankzij de app.’

Wat zijn uw toekomstplannen met de app?

‘De app zou goed kunnen werken bij huisartsenposten. De app kan uitgebreid worden met functionaliteiten die deze huisartsenposten nodig hebben, zoals het verlonen van de gewerkte uren. Mogelijkheden zijn er genoeg, met het aanpassen en uitbouwen binnen mijnPraktijk.’

Wat is uw visie op e-health?

‘E-health is een belangrijke ontwikkeling binnen de zorg. De wereld digitaliseert, daar hoort de zorg ook in mee te gaan. Huisartsen vallen hier tevens onder, die meestal huiverig zijn van digitale ontwikkelingen. Toch is het belangrijk om de stap te zetten, omdat het werk binnen een praktijk met behulp van digitale middelen zoveel sneller en makkelijker is, voor zowel de patiënt als voor de zorgverlener. Onze app is een stap in de goede richting naar eHealth. Het is makkelijk, laagdrempelig en heb je altijd bij de hand met je smartphone. Bij het gebruik van mijnPraktijk vanuit je bed, op de bank of tijdens het boodschappen doen, wordt ingespeeld op e-health.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op 26 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.