“Digitale consulten, een elektronisch logboek voor patiënten, online behandeling of videocommunicatie tussen patiënt en zorgverlener; ondanks de vele tools wordt zorg-op-afstand weinig gebruikt”, zo melden de onderzoekers. “Systemen zijn vaak slecht aan elkaar te koppelen, vragen een nieuwe manier van werken en worden vaak nog niet vergoed door de zorgverzekeraar.” Wat nodig is: uitwisselbaarheid van zorginformatie. “Als systemen volgens een standaard worden gebouwd, is het onderhoud goedkoper, en kunnen systemen beter worden gekoppeld. Dit draagt bij aan de opschaling van zorg-op-afstand.”
Vier grote problemen
Het onderzoek levert een blik op vier grote problemen van telezorg. Ten eerste: “Het beperkte gebruik van standaarden heeft verzuiling voor de patiënt tot gevolg. Patiënten met meerdere aandoeningen krijgen te maken met meerdere applicaties met elk een eigen interface.” Daarnaast zorgt het beperkte gebruik van standaarden voor ‘versnippering voor zorgverleners en ict-medewerkers in de zorg’. Doordat verschillende telezorgsystemen moeilijk koppelbaar zijn ‘ontbreekt een integraal beeld van de patiënt voor de zorgverlener’. Tot slot bemoeilijkt het ict’ ers om het ict-landschap van hun zorgorganisatie in te richten. (ICTzorg)