Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nieuw Artikel

Mario Gibbels
Vorige week vond weer een ZIP café plaats in Utrecht. Thema: ‘De zorgprofessional centraal’. Op de website van het ZIP staat een verslag, hieronder de samenvatting.

Er werd gediscussieerd over drie stellingen, de eerste: ‘Zorginnovatie is alleen effectief als de innovatie door de zorgprofessional zelf is bedacht.’ De meeste aanwezigen waren tegen deze stelling. Zorginnovatie kan volgens hen ook afkomstig zijn van een patiënt of een consultant. Om een zorginnovatie te laten slagen moet deze echter wel gedragen worden door de zorgprofessional.

Weerstand

De tweede stelling: ‘Zorgprofessionals zijn te voorzichtig, dit maakt ze eerder conservatief dan innovatief.’ Volgens het ZIP ontstond hierdoor een tweedeling onder de aanwezigen. Voorstanders stelden dat veel professionals inderdaad opzien tegen veranderingen en dat er vaak maar een kleine groep professionals is die zich inzetten voor verandering. Een tegenstander van de stelling beweert dat professionals wel degelijk innovatief zijn maar dat zij te snel weerstand ervaren in de organisatie.

Vaker contact

Voor de laatste stelling was weinig steun: ‘Zorginnovatie door gebruik van ICT creëert meer afstand tussen zorgprofessional en patiënt.’ Carla Bekkema reageerde: “Een regulier spreekuur met patiënten is twee keer per jaar. Dankzij ICT is er nu vaker patiëntcontact, soms zelfs wekelijks.” (ICTzorg)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.