Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Nieuw Wmo-beleid in Rotterdam

De gemeente Rotterdam gaat haar zorg- en welzijnsbeleid radicaal anders inrichten. Voortaan wordt per afgebakend gebied zorg ingekocht onder regie van een consortium dat uit maatschappelijke partners bestaat. Hiermee speelt de Zuid-Hollandse gemeente in op de overheveling van begeleiding naar de Wmo in 2013.
Nieuw Wmo-beleid in Rotterdam

In een brief aan alle zorg- en welzijnsaanbieders in de gemeente heeft wethouder Korrie Louwes haar nieuwe visie op de Wmo toegelicht. De stad wil zorg en welzijn doelmatiger aanpakken, mede om voorbereid te zijn op de overheveling van begeleiding en op de korting van het Wmo-budget.

Consortium van partners

Programmamanager Sikko Bakker werkt aan het nieuwe beleid. “Dat een consortium van verschillende maatschappelijke partners per deelgebied de regie krijgt om zorg in te kopen, werkt veel doelmatiger omdat de samenwerkende partijen kennis gaan delen. Bovendien kunnen zij van elkaars infrastructuur gebruikmaken. Een locatie voor dagbesteding van ouderen kan bijvoorbeeld in de avonduren worden gebruikt door mensen met een beperking. En in plaats van verschillende zorgverleners voor iedere doelgroep apart, kunnen we straks met één coördinerende medewerker meerdere doelgroepen bedienen.”

Cliëntenorganisatie twijfelt

De regionale cliëntenorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking, Platform VG Rijnmond, heeft veel vraagtekens over de plannen. “Ik schrik van zo’n opmerking over één medewerker die beide doelgroepen kan bedienen. Geldt dat ook voor mensen met een verstandelijke beperking? Ik hoop van niet, je kunt niet zomaar ouderen samen zetten met verstandelijk gehandicapten”, zegt voorzitter Kees Marges. “Of neem het vervoer. Dat valt straks ook onder de Wmo. Worden ouderen en autisten in hetzelfde busje vervoerd? Als dat het geval is, vrees ik ernstige moeilijkheden.” Volgens Marges is zijn cliëntenplatform niet uitgenodigd om mee te denken over de Wmo nieuwe stijl. “Rotterdam praat nu alleen nog maar met zorgaanbieders en verzekeraars, maar niet met de cliëntenbeweging. Wij willen graag tijdig onze feedback geven en niet pas nadat alle andere partijen hun plannen hebben besproken.”

Pilot in drie deelgemeenten

Volgens Bakker start in 2012 een pilot in drie deelgemeenten: Hoogvliet, Charlois en IJsselmonde. Hieruit moet blijken of de nieuwe aanpak succesvol is. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Eindspel begeleiding

Jorritsma vindt Wmo beter voor gehandicapten

PvdA wil AWBZ-zorg naar de Wmo

‘Vaak geen oplossing na wegvallen begeleiding’

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Als kwartiermaker van Beter Samen in Amsterdam Noord kijk ik positief naar dit beleidsvoornemen in Rotterdam.
    Beter Samen is op initiatief van Agis, de centrale stad en het stadsdeel van de grond gekomen. Het gaat daarbij om de uitgangspunten van integraal aanbod en integrale financiering.
    Ook moet de cliënt meer grip krijgen op zijn eigen leven.
    Twee cijferreeksen staan hierbij centraal.
    1-1-1 : 1 cliënt, 1 leefplan en 1 cliëntregisseur voor welzijn en zorg.
    0-1-2 : Eerst welzijn, dan zorg.
    Dus het terugdringen van de vraag naar tweedelijns zorg en ook waar mogelijk terugdringen van de vraag naar zorg in eerste lijn.
    10 aanbieders zijn betrokken. DWI (sociale dienst)zit er als aanbieder in en de financiers en aanbieders zijn samen opdrachtgever voor Beter Samen. We streven er naar geen project te worden maar naar het structureel herinrichten en herpositioneren van welzijn en zorg. De eigen kracht van mensen is dan het uitgangspunt. Momenteel zijn we bezig een proeve van bekwaamheid te realiseren, zodat in november gezamenlijk besloten kan worden tot doorontwikkeling. Indien er belangstelling is (bijvoorbeeld) uit Rotterdam. Wij willen graag kennis en ervaring delen.
    Vriendelijke groet,
    Jan Lankreijer (kwartiermaker Beter Samen in Noord)
    06 224 73 029

  3. En wat te denken van keuzevrijheid? Een consortium in een gebied lijkt dan 1 partij te zijn.
    De hoop op ontschotten houd ik nog even, specialisten zullen blijven, maar als die specialist op psychiatrisch gebied nu ook de finacien mag doen ben ik blij (nu mag dat in de AWBZ namelijk niet).
    Ben ook benieuwd welke zorg stedelijk blijft. Of krijgt elk gebied een daklozenopvang?

  4. Hoeveel groter moet de chaos in de zorg nog worden???
    Evenals de deskundigheden die eerder aangemeten moesten worden om bv dementen te kunnen begeleiden worden nu zomaar weer aan de kant geschoven. Dit gaat natuurlijk niet alleen over Rotterdam maar uiteindelijk over het hele land! Voorlopig zie ik nog weinig veranderingen in de enorme bonussen en top dalarissen, begin daar eens aan gemeentes en rijk! Pak niet altijd de zwakste groepen

  5. Klein vraagje voor Sikko Bakker:
    Gaat hij er ook voor zorgen dat de coördinerende medewerker een geschikte opleiding heeft voor alle te coördineren groepen? Of gaat de zorgverlener uit de geriatrische zorg er gehandicaptenzorg ‘even’ bijdoen’? O ja en nog een vraagje: Wie gaat ‘de werktijd’ van de leden van het consortium betalen? De zorgverzekeraar? Komt dat dan uit de spaarpot van die zorgverzekeraar of heeft de gemeente daar vrijwilligers voor achter de hand. Anders gaat dat ook weer van het budget voor de cliënten af en dat is al te klein, toch?
    Het wordt een gure herfst als de Rotterdamse WMO-zorgzaken zo verdeeld gaan. De laatste keer dat ik dhr. Bakker zag was hij locatiemanager in een klein verzorgingscentrum, nu regelt hij i.o.v. Sociale Zaken en Werkgelegenheid de verdeling van de WMO gelden voor honderdduizend mensen?
    Een ambitieus plan dus, dat m.i. weer ten koste gaat van de kwaliteit van zorg.
    Maar goed, wie ben ik.

  6. Ik zie kostenvoordelen: door autisten en ouderen samen te vervoeren kan efficienter vervoerd worden, doordat de ouderen van het vervoer afzien dalen de kosten nog verder. Dit is de klassieke win-win situatie waar de gemeente Rotterdam zo groot van is geworden. En de burgers? Rotterdam is de stad die werkt, en omdat vele burgers dat niet doen of kunnen is het bestuur zich gaan richten op de forens en de werkgevers. Dat de gemeente er is voor haar burgers is aan de ambtenaren ontgaan, want die wonen zelf ook niet in Rotterdam.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.