Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Informatievoorziening jeugdzorg moet beter’

Redacteur Zorgvisie
Jongeren en ouders van kinderen die jeugdhulp ontvangen, weten door gebrekkige informatievoorziening niet altijd waar ze aan toe zijn. Door wachttijden voor hulp worden hun problemen bovendien erger. Dat stelt de Monitor Transitie Jeugd in de kwartaalrapportage.
Onduidelijkheid - Fotolia - 400.jpg
Fotolia.

Hoewel er al wel wat verbetering te zien is in de jeugdhulp, gaat nog niet alles goed, meldt de Monitor Transitie Jeugd. Er is niet altijd voldoende deskundigheid in wijkteams, jongeren en hun ouders voelen zich niet altijd gehoord en ze weten niet waar ze aan toe zijn, doordat een goede informatievoorziening soms ontbreekt. Meer dan 65 procent van de cliënten en ouders geeft aan dat de informatie over alle onderwerpen onvoldoende of slecht is. Vooral over informatie rondom het aanvragen van hulp is veel onduidelijkheid bij de groep; 80 procent zegt hierover weinig of slecht te zijn geïnformeerd.

Klachten over jeugdzorg
Net als in eerdere kwartalen kwamen de meeste klachten binnen over de manier waarop er met jongeren en hun verwanten werd gepraat. Ze voelen zich niet gehoord en hebben het gevoel afhankelijk te zijn van wijkteams, waardoor ze niet altijd een klacht kunnen indienen. Daarnaast hebben ze problemen met de toewijzing van hulp en het krijgen van een beschikking en zien ze het persoonsgebonden budget (pgb) als een knelpunt.

Aanbevelingen voor verbetering
De Monitor Transitie Jeugd merkt in de rapportage wel op dat steeds meer gemeenten en organisaties het belang van onafhankelijke cliëntenondersteuning inzien. ‘Ouders en jongeren vinden het fijn als er vanuit hun perspectief wordt meegekeken in wat er allemaal gedaan moet worden en waar je terecht kunt om goede zorg te regelen’, schrijft de Monitor. De jongeren en hun ouders raden gemeenten en andere betrokken partijen aan om vooral samen te werken en te investeren in jeugdhulp. ‘Luister naar jongeren, zeg niet alleen wat je doet, maar doe ook wat je zegt’, staat in het rapport te lezen. ‘Zorg voor het oplossen van wachttijden en wachtlijstenproblematiek. Zorg ervoor dat er gedurende de wachttijd een professional is die bij vragen in actie kan komen en die de regie over de voortgang houdt. En betrek jongeren en ouders bij het hulpverleningsplan en het jeugdbeleid.’

Dossier transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging? Lees meer.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.