NPCF: ‘Kwart van patiënten wacht te lang’

Een kwart van de patiënten die een beroep doen op de spoedeisende hulp, wacht daar te lang op. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF).

Aan het onderzoek deden 2500 mensen mee. De NPCF moet de resultaten weliswaar nog analyseren, maar kan nu al wel zeggen dat een kwart van de ondervraagden de wachttijd niet acceptabel vond. Daarnaast geeft een kwart aan “lang tot acceptabel” te moeten wachten. Wat de andere helft heeft aangegeven, kan een NPCF-woordvoerder niet aangeven. “Het gaat om allerlei vormen van spoedeisende zorg, dus niet alleen in het ziekenhuis, maar ook bij huisartsenposten en bij 112”, licht de woordvoerder toe.

NPCF vindt spoedeisende hulp te versnipperd

De NPCF zou graag zien dat er een integrale spoedpost komt: “Eén voordeur waar de patiënt met zijn spoedvraag terecht kan. Achter de voordeur wordt beoordeeld door welke zorgverlener de patiënt behandeld moet worden”, aldus de NPCF die vindt dat de spoedzorg nu veel te versnipperd is. (ANP)

Lees ook:

Spoedverpleegkundigen luiden de noodklok

Vos pleit voor zorgmeldkamer spoedeisende hulp

‘Eigen bijdrage is geen oplossing voor spoedzorg’

Spoedposten verkorten wachttijd acute zorg

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.