In de top drie van veel voorkomende soorten misstanden staat ‘upcoding’ (1043); het meer rekenen voor een prestatie dan op basis van de geleverde zorg terecht is. Daarna ‘zorg niet geleverd maar wel gedeclareerd’ (261). Op de derde plek ‘onjuiste betaaltitel/prestatie’ (135). Daarnaast werd ‘informatie niet aanwezig’ (125) opvallend vaak gemeld.
Steeds meer mensen weten de NZa te vinden als loket om mogelijke misstanden te melden. De signalen komen met name binnen via het meldpunt. Daarnaast krijgt de NZa meldingen van consumentenorganisaties, media, politieke partijen of andere toezichthouders.
Signaaltoezicht
Op basis van het signaaltoezicht bepaald de NZa haar prioriteiten. In sommige gevallen leveren ze ook concreet bewijs voor problemen die de autoriteit wil aanpakken. Van de meldingen over onjuiste betaaltitels en upcoding heeft de NZa in dit jaar onder meer gebruik gemaakt in de lopende toezichtprojecten correct declareren in de medisch specialistische zorg, de GGZ en de thuiszorg. Ingrijpen door de NZa gebeurt altijd als onderdeel van een brede aanpak, bijvoorbeeld samen met verbetering van regelgeving en voorlichting.
Boetes en interventies
In 2013 hebben naar aanleiding van signalen 91 interventies zoals aanwijzingen of boetes plaatsgevonden. Van de uitgevoerde acties waren er 37 gericht op zorgaanbieders en 54 op zorgverzekeraars en zorgkantoren. Bekijk hier een infographic over de werkwijze van de NZa.

Fraude in de zorg
Zorgfraude is een structureel probleem dat de maatschappij jaarlijks veel geld kost. Het dossier bevat artikelen over frauduleuze praktijken, fraudebeheersing en foutieve declaraties.