NZa verplicht ziekenhuizen actief te communiceren over wachttijden

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat medisch specialisten verplichten om patiënten actief mondeling te informeren als de wachttijd voor polikliniek, diagnostiek of behandeling te lang gaat duren.

Bij het overschrijden van de zogeheten Treeknorm – een door zorgaanbieders en verzekeraars opgestelde norm voor aanvaardbare wachttijden – moet het ziekenhuis de patiënt hierover mondeling informeren.

Websites

Dit hangt samen met het feit dat de wachttijden in de ziekenhuiszorg te lang zijn, zoals de NZa vaststelde in een eerder actieplan. De NZa gaat in dat kader naast het doorvoeren van een informatieplicht ook controleren of de wachttijdgegevens op de websites van ziekenhuizen en klinieken kloppen en actueel zijn.

Verzekeraar

Bovendien moeten ziekenhuizen en klinieken patiënten informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar. Deze informatie moet bij de wachttijdinformatie op de website gepubliceerd worden. Patiënten die sneller geholpen willen worden, kunnen dan contact opnemen met hun zorgverzekeraar zodat die hen kan bemiddelen naar een zorgaanbieder waar de patiënt sneller terecht kan.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.