De instantie die de wet moest uitvoeren, het College voor zorgverzekeringen, was niet op zijn taak berekend. Zo was het CVZ onvoldoende ‘georiënteerd’ op de belangen van burgers die de drastische gevolgen van deze wet ondergingen. Achteraf was het CVZ ‘niet of nauwelijks in staat om in de spiegel te kijken en zich de vraag te stellen ‘hoe zou ik behandeld willen worden’. De burger, vooral oudere Nederlanders in het buitenland, kregen te maken met trage, onjuiste en soms verwarrende afrekeningen. Het CVZ was niet in staat om de vele vragen en klachten op te vangen die er het gevolg van waren. De afhandeling van de klachten van deze ‘kwetsbare mensen’ noemt de ombudsman in de NRC ‘procedureel en technocratisch’. Ernstige kritiek, zegt hij zelf in de krant.
Zorgpremies
Ook de invordering van zorgpremies van verplicht verzekerden in Nederland werd slecht uitgevoerd. Ten onrechte ingevorderde bedragen werden soms pas na vijftien weken terug betaald. Het CVZ controleerde niet of de opgave van de zorgverzekeraars van de wanbetalers wel klopte.
Uitvoeringsorganisaties
Volgens de ombudsman functioneerden meerdere uitvoeringsorganisaties van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ‘significant slechter’ dan van andere overheden.
Wetgeving
Het ministerie ‘heeft een aantal malen beleid ingevoerd zonder bijzondere aandacht te besteden aan uitvoeringsproblemen die daaruit voortvloeiden’. Veel wetgeving op het terrein van de zorg is te complex en alleen voor specialisten te begrijpen. Ook is veel wetgeving op het gebied van zorg te afhankelijk van succesvolle samenwerking met andere organisaties, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen of zorginstellingen. ‘Het lukt dikwijls nauwelijks om het doel van de wetgeving helder over te brengen op de burgers die het aangaat. Zo stuurde het Centraal Administratie Kantoor, dat de AWBZ en de Wmo uitvoert, jaarlijks grote aantallen beschikkingen naar burgers die vrijwel onleesbaar zijn.’ (NRC – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Ombudsman tikt CZ op de vingers
Ombudsman: IGZ zaait onnodig onrust
CIZ betreurt onjuiste kritiek in De Ombudsman
Ombudsman onderzoekt IGZ
Zorgmanager van het Jaar
Registreer u voor het congres Zorgmanager van het Jaar 2011 op 7 april.
En ook daar stond hans Hillen aan het roer. Mooi portret deze week in de Volkskrant van hem. Geeft een beeld van een op zichzelf en zijn cariere gerichte man. Echte bestuurders kijken in essentie naar de kerntaak van de organisatie. Dat is binnen CVZ dus schromelijk misgegaan.