Online ambassadeur helpt bij personeelswerving

Verschillende ziekenhuizen zetten eigen medewerkers in als social media-ambassadeurs. Een nieuwe manier om personeel te werven, maar ook om te bouwen aan het ziekenhuisimago.
Foto: iStock

Online deskundige Patrick Petersen begeleidde verschillende ziekenhuizen in het proces om met social media-ambassadeurs te gaan werken. Het AMC, het Spaarne Gasthuis en het Erasmus MC werken nu met het concept. Social media-ambassadeurs helpen de relatie met het publiek en de patiënten te verbeteren, omdat mensen communicatie via sociale media vaak ervaren als spontaner en geloofwaardiger. ‘Vooral jongeren beschouwen de gestuurde informatie in gekochte commercials als fake news. Ze beschikken over een soort zesde zintuig waarmee ze aanvoelen of iets echt is of niet’, zegt Petersen in het personeelsblad van het AMC.

Vergoeding

Het AMC heeft sinds kort 45 ambassadeurs die via hun eigen kanalen berichten posten en het AMC ‘taggen’ wanneer dit van toepassing is. De ambassadeurs krijgen geen vergoeding, maar wel drie keer per jaar een inhoudelijke workshop, bijvoorbeeld over bloggen of vloggen. Het ziekenhuis probeert een representatief beeld van het ziekenhuis neer te zetten door zoveel mogelijk verschillende afdelingen bij het project te betrekken.

Grip op posts

Alle ambassadeurs waren al actief op social media voordat ze het ambassadeurschap kregen aangeboden. Omdat ze op hun eigen kanalen, zoals YouTube en Twitter, berichten en video’s posten, heeft de communicatieafdeling weinig grip op de inhoud van de posts. ‘We fluiten eigenlijk nooit iemand terug’, zegt een AMC-communicatiemedewerker. ‘We willen juist dat medewerkers dicht bij zichzelf blijven. Als ze advies willen, kunnen wij dat als afdeling bieden.’

Personeel werven

Naast het versterken van het imago is het ambassadeurschap ook een manier om personeel te werven. De afdeling recruitment test het online ambassadeurschap een jaar uit om te kijken wat het opbrengt. ‘We wisten al dat een aanzienlijk deel van het personeel via via bij ons terechtkomt’, zegt Rutger Bolwijn van recruitment. ‘Door die informele werving in een project te schenken, kunnen we het aandacht en middelen geven. Hoe onze ambassadeurs anderen kunnen enthousiasmeren bij het AMC te werken, is vele malen authentieker dan als ik iets ga verzinnen vanachter mijn computer.’

Netwerk

Een ander voordeel van het online ambassadeurschap is dat de verpleegkundigen vaak in een online netwerk zitten met andere verpleegkundigen. De inhoud komt dus precies bij de goede mensen terecht. Bolwijn: ‘Een heel simpel berichtje posten als: ‘vandaag een leuke dag gehad’, heeft impact. Het zegt iets over werken bij het AMC.’
En wat als iemand dan stelt niet zo’n leuke dag te hebben gehad? ‘Ja dat hoort erbij. Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit leuke dagen. Soms is het ook minder leuk. Juist daardoor is het authentiek.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.