Leijten gaat Kamervragen stellen om helderheid te krijgen. ‘Geld voor zorg moet naar zorg en niet naar het sponsoren van een voetbalclub, hoezeer ik het FC Groningen ook gun’, reageert Leijten in het dagblad. ‘Ik wil weten hoeveel geld er mee gemoeid is en hoe dat wordt opgebracht. Deze vorm van marktwerking is absurd en veel te duur. Reclame leidt niet tot betere zorg maar tot het verspillen van zorggelden. Een ggz-instelling wordt vergoed voor behandeling van patiënten en niet voor het sponsoren van voetbalclubs, dat moet helder zijn.’
Health i Port
Onder de naam Health i Port steekt Inter-Psy samen met elektronicagigant Siemens geld in rugsponsoring van FC Groningen, gekoppeld aan de huur van ruimte in het trainingscomplex van de club en een skybox. Bestuurder/psychiater Carl Blijd wil niet zeggen om hoeveel geld het gaat, maar erkent wel dat het om geld gaat dat verdiend is met zorgverlening. Inter-Psy is zes jaar geleden opgericht door psycholoog Ayhan Tatli-cioglu die toen nog in dienst was van de grote Groningse ggz-instelling Lentis. Door goedkoper te werken dan Lentis en flink aan de weg te timmeren groeide het bedrijf snel naar meer dan 200 medewerkers, met 20 vestigingen in het Noorden.
Sponsoring met zorggeld
Het is niet de eerste keer dat FC Groningen wordt gesponsord door een zorgorganisatie. Thuiszorg Groningen sponsorde de club voor 80.000 euro. Ook het Albert Schweitzer ziekenhuis sponsorde een voetbalclub.
Ik begrijp de ophef, echter waarom doet niemand moeilijk als zorgverzekeraars voetbalclubs sponsoren?