De zuilen scannen het paspoort of de identiteitskaart van de patiënt en drukken vervolgens de patiëntenpas af die de patiënt nodig heeft voor een bezoek aan de poliklinieken van het ziekenhuis. Voor patiënten die de weg in het ziekenhuis nog niet goed kennen, print de zuil ook een plattegrond met een routebeschrijving naar de poli uit.
Wachttijden poliklinieken
Tijdens de introductie waren patiënten blij met het systeem, volgens het ziekenhuis. “Gebruikers van de patiëntenzuil voelen zich eerder klant dan patiënt”, zegt zorgmanager Marcel Remijn van het Maasstad Ziekenhuis. “Aan de andere kant hebben medewerkers van de balie meer tijd en aandacht voor de mensen die dat nog wel nodig hebben.” In de toekomst kunnen de zuilen patiënten ook informatie verschaffen over wachttijden in de poliklinieken. Ook kunnen patiënten via de zuilen afspraken maken met artsen en verpleegkundigen. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)
Lees ook:
Diakonessenhuis meet patiëntentevredenheid met zuil
Verzekeraars gaan polis digitaal aanbieden
NZa wil geen dure rekeningen na e-mailconsult