Patiëntenportaal heeft weinig impact

De afgelopen jaren zetten steeds meer ziekenhuizen een patiëntenportaal in voor zorgverlening. Uit onderzoek van M&I/Partners blijkt dat zorgprofessionals patiënten nog weinig wijzen op de mogelijkheden van zo’n portaal. Slechts 25 procent van de patiënten in ondervraagde ziekenhuizen wordt door zorgprofessionals actief verwezen naar het portaal.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
aanmeldzuil400.jpg

Momenteel zetten 22 ziekenhuizen in Nederland een patiëntenportaal in. Hiermee kunnen patiënten onder andere afspraken maken en patiëntinformatie bekijken. Voor het jaarlijks terugkerende onderzoek naar patiëntportalen heeft M&I/Partners negen van deze 22 ziekenhuizen geënquêteerd. Hieruit komt naar voren dat de huidige portalen nog weinig onderdeel zijn van het standaard zorgproces. Zowel onder patiënten als zorgverleners worden de mogelijkheden nog beperkt benut. Hoewel er in absolute zin weinig klachten van patiënten binnenkomen over patiëntportalen, gaat toch 36 procent over het gebrek aan informatie. Slechts 25 procent van patiënten wordt door zorgprofessionals actief verwezen naar het portaal. Daaruit blijkt dat het faciliteren

0
728

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.