Als de consument op zoek is naar informatie over een ziekenhuis of zorginstelling, zijn de ervaringen van familie en bekenden de belangrijkste informatiebron. De consument kijkt dan vooral naar geld en afstand. Er zijn wel verschillen waarneembaar. Bij verpleeghuiszorg speelt bijvoorbeeld geld minder een rol en vindt de familie het belangrijk dat het dichtbij is en de bezoektijden zo ruim mogelijk zijn. Verder zijn ook regionale verschillen te zien en maken jongeren en ouderen andere keuzes. Zo zijn ouderen bijvoorbeeld bereid verder te reizen.
Zorgverzekeraar
De zorgverzekeraar wordt steeds meer als informatiebron geraadpleegd. Bij de keuze van een ziekenhuis raadpleegt 35 procent van de respondenten de zorgverzekeraar. Ongeveer twintig procent van de ondervraagden is bereid meer te betalen voor een individuele keuze in het aanbod. Men wil dit onder meer besteden aan persoonlijke verzorging en aan communicatie en audiovisuele middelen. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)
Lees ook:
Meer macht aan de consument
NPCF lanceert website Consument en Zorg
Zorgverzekeraar maakt afspraak met ziekenhuis