Philips zet in op constante monitoring patiënten

Philips Healthcare wil de nog onontgonnen markt betreden van constante monitoring van zieke patiënten op algemene ziekenhuiszalen. Dat bleek donderdag tijdens een persbijeenkomst in het Duitse Böblingen.
Philips zet in op constante monitoring patiënten

“Patiënten in ziekenhuizen zijn steeds ouder en steeds zieker. Hierdoor is het steeds belangrijker om ze goed in de gaten te blijven houden, ook als ze niet op de intensive care liggen”, zei de topman van de divisie, Steve Rusckowski. Tegelijkertijd hebben ziekenhuizen te maken met een groot gebrek aan personeel.

Snelle detectie

“Het wordt niet altijd snel gedetecteerd als de situatie van een patiënt snel verslechtert”, zo legde intensivecarespecialist Andreas Hvarfner van het Zweedse universitaire ziekenhuis in Lund het belang van monitoring uit. En dat terwijl er in de meeste gevallen al acht uur voor het uitvallen van vitale functies signalen zijn die wijzen op de verslechtering. Dat deze signalen, zoals een onregelmatige ademhaling, een verandering in de bloeddruk of in het hartritme, vaak niet worden opgepikt, heeft volgens hem te maken met diverse factoren. Kortzichtigheid bij specialisten is daar één van. “Zij richten zich allemaal op een bepaald deelgebied.” Ook speelt mee dat steeds meer patiënten alleen op een kamer willen liggen, waardoor er minder controle is. Daarnaast speelt een gebrek aan personeel mee.

Nieuwe markt

Van alle ziekenhuisbedden wordt zestig procent nog niet gemonitord. Hier ziet Philips kansen. Hoe snel deze markt in de toekomst zal groeien, is volgens Rusckowski echter lastig te zeggen, omdat het een nieuwe markt is. “Gemiddeld groeit de markt voor monitoring van patiënten met 3 à 4 procent per jaar. Een nieuwe markt groeit normaal gesproken sneller.”

De eerste draadloze oplossingen voor de algemene ziekenhuiszalen brengt Philips in de tweede helft van 2011 op de markt. Deze kunnen volgens Philips gemakkelijk worden ingezet op de algemene ziekenhuiszalen, waar nu geen bruikbare draadloze infrastructuur zoals die op de intensivecareafdeling wel aanwezig is. Een voordeel voor Philips is dat de kosten voor onderzoek en ontwikkeling relatief laag liggen, aangezien veel technologie die voor de intensivecareafdelingen is gebruikt, kan worden toegepast.

Groeimarkt

Philips verwacht dat de eerste bestellingen van de nieuwe oplossingen vanuit ziekenhuizen in de Verenigde Staten, Scandinavië, Groot-Brittannië en Australië zullen komen. “Hier zijn vaak al teams aanwezig die snel kunnen reageren op waarschuwingssignalen van de systemen”, aldus een woordvoerder. Maar Philips wil uiteindelijk ook de Chinese markt op, een belangrijke groeimarkt voor het bedrijf. “We waren in 2009 het snelst groeiende bedrijf in China op het gebied van het monitoren van patiënten, met een groei van 40 procent”, zei Rusckowski. “Ons doel is om een van de drie grootste spelers te zijn in onze grootste markten. Daar behoort China toe, net als Japan en de VS.” Patiëntenmonitoring was in 2009 goed voor 20 procent van de omzet van de afdeling Healthcare van Philips. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

‘Telemonitoring wordt overhyped’

Telemonitoring verbetert kwaliteit van leven

UMC St Radboud koploper Zorgwebmonitor

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

1 REACTIE

  1. Hoe creeer ik een behoefte, zo dus!
    Vitale functies eerder opmerken, Doe eens wat aan beter onderwijs,investeer daar eens in.Stop met onderwijs in instellingen die erg ver staan van het ziekhuisbed.
    En dacht Philips dat je met monitoren het probleem oplost< dacht het niet. Op monitoren moet je namelijk kijken en wat zie je dan.....?Scholing daar weer een antwoord opgeven. Maar wie betaald dat? Plakkers op je life oh daar ril ik van, Oh ik mag niet uit m'n bed brrrrr, Oh is het draadloos, kost natuurlijk niets zo'n draadloos systeem Willen we dat het hele ziekenhuis een verkapte IC, Kom Philips verzin wat anders

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.